305 millioner kroner gir Søgne-rederne stor propell og langt større kapasitet i fisket

Carl Fredrik Aamodt og de andre rederne ser frem til et langt mer effektivt fiskeri på en langt større «Sille Marie».

Nye «Sille Marie», slik hun fremstår på Skagen-verftet Karstensens Skibsværfts digitale tegnebord. Sommeren 2023 skal hun etter planen tas i drift for Søgne-rederiet.
Nye «Sille Marie», slik hun fremstår på Skagen-verftet Karstensens Skibsværfts digitale tegnebord. Sommeren 2023 skal hun etter planen tas i drift for Søgne-rederiet.Illustrasjon: Karstensens Skibsværft

Akkurat dét blir først i juni 2023, om alt går etter planen. Frem til Karstensens Skibsværft i Skagen har ferdigstilt skrog og innredning, er det nemlig gamle «Sille Marie» som skal fortsette det gode pelagiske fisket rederiet har opplevd de siste årene.

Manko på kapasitet

– Vi har definitivt en manko på fangstkapasitet, forteller Carl Aamodt til Tekfisk.

Sammen med brødrene Tom Arne og Yngvar i tillegg til Salthaug-familien ved Bastian, Tobias, Yngvar og Bent, eier han 37,3 meter lange «Sille Marie». I fjor gjorde hun det skarpt på tobis, i det som ble kalt «tidenes tobissesong».

Det vil rederne ha mer av, og nybåten på 65,9 meter vil ha langt større kapasitet til både trål og pelagisk fiske etter sild og makrell, i tillegg til industrifiske i kombinasjon med hvitfisk til konsum.

Carl Aamodt er reder og medeier i «Sille Marie», sammen med brødrene Tom Arne og Yngvar i tillegg til Salthaug-familien ved Bastian, Tobias, Yngvar og Bent.Foto: KJERSTI KVILE

– Det var et riktig tidspunkt å bytte fartøy. Når det nye står klart, er gamle «Sille Marie» et par og tyve år gammel. Tilgang og kvotesituasjon har i tillegg gjort det utfordrende å fiske kvotene med dagens fartøy.

Gamlebåten ble bygget i 2001, og ble kjøpt fra svenske eiere i 2011. Aamodt trekker frem gode folk i rederiet, som har levert gode fangster i mange år. At fangstene kunne vært enda bedre, skylder han på et for lite fartøy og for dårlig lastekapasitet.

– De beste folkene trenger det beste verktøyet, fastholder rederen.

Dagens «Sille Marie» får i følge N24 videre liv i rederiet, og vil erstatte «Salvøy», en pelagisk tråler rederiet kjøpte i vinter.

305 millioner kroner

Store fartøy innebærer store summer, og kontraktsummen er på røslige 305 millioner norske kroner. For Aamodt er ikke nye «Sille Marie» er ikke den eneste båten han har under bygging i Skagen. To fartøy for Noruega-rederiet han driver samen med et skotsk brødrepar, stod på planen i 2019, «Havvon» og «Havfjord», der det ene i dag er satt på pause. Bygges begge, innebærer det oppdrag verdt 485 millioner kroner for det danske verftet. Aamodt tror det er en god investering for fremtiden.

– Det er betydelige midler i sving, og det er riktig når vi tar «de lange brillene» på, sier Aamodt.

Designet på «Sille Marie» er verftets egen, og skreddersydd til rederiets behov, skriver de i en pressemelding. Rederen hadde ikke bygget hos Karstensens tidligere, men kjenner verftet som solid og ryddig. Prosjektarbeidet rundt de to søsterskipene ga mersmak, forteller han.

Enda større propell gir god uttelling

I likhet med Herøy-rederiet Gollenes' «Gollenes» vil også nye «Sille Marie» være bestykket med en tålelig stor propell. Der «Gollenes», som er under bygging, får en propell med en diameter på 4,5 meter, drar Kristiansand-rederne idéen «et godt stykke videre», som Aamodt uttrykker det, med en på hele 4,7 meter.

Den saktegående propellen skal sikre rikelig med tauekraft under tråling, og samtidig god drivstofføkonomi på en MAN-motor på nesten 3.000 kilowatt. Akkurat forholdet mellom propell og motorstørrelse omtaler rederen som «revolusjonerende».

– Det er langt mellom prosjekter som drar det så langt, sier en tydelig stolt reder.

Dagens «Sille Marie» gjorde det skarpt i pelagisk fiske i fjor. Nå håper rederne at en ny båt skal gi dem ytterligere fortrinn i fisket.Foto: Jon Eirik Olsen

Skånsom fabrikk om bord

Når prosjektet nå går i startgropen, er det like fullt en lang prosess som ligger forut.

– Det har vært omfattende planlegging, der vi også har kikket på andre erfaringer og fartøy, sier han.

Ikke alt er spikret, men redskap blir etter alt å dømme fra Egersund trål, mens resten av fartøyet ferdigstilles i Danmark. Om bord vil en effektiv fabrikk sørge for skånsom behandling av hvitfisk. Leverandør er ikke bestemt ennå.

Den etterlengtede og økede lastekapasiteten blir på 1.550 kubikkmeter, og gir både mer effektiv drift og færre turer. Det slår også inn på klimaregnskapet.

– Utslippsavtrykket for hver kilo fisk blir markant redusert.

30 millioner til grønne tiltak

Batteripakken på 622 kilowattimer sikrer barbering av driftstopper, og vil få regenerert energi fra de elektriske vinsjene. Verftet anslår at om lag 30 millioner kroner av kontraktssummen går til grønne tiltak, slik som utslippsrensing og utforming av skrog og propell. Det gir også midler i retur.

– Der er absolutt penger å få, knyttet til elektrifisering og miljøoptimering, sier Aamodt, som forteller at opplegget for landstrøm også vil gjøre det mulig å losse uten å ha motor i gang.

Også fiskepumpene er elektriske, og spillvarme fra motorene om bord blir gjenvunnet til komfortvarme.

(Vilkår)
Publisert 21. July 2021, kl. 14.01Oppdatert 22. July 2021, kl. 10.05
Sille MarieKarstensens SkibsværftCarl AamodtTom Arne AamodtYngvar Aamodt