305 millioner kroner gir Søgne-rederne stor propell og langt større kapasitet i fisket
Carl Fredrik Aamodt og de andre rederne ser frem til et langt mer effektivt fiskeri på en langt større «Sille Marie».
Akkurat dét blir først i juni 2023, om alt går etter planen. Frem til Karstensens Skibsværft i Skagen har ferdigstilt skrog og innredning, er det nemlig gamle «Sille Marie» som skal fortsette det gode pelagiske fisket rederiet har opplevd de siste årene.
Manko på kapasitet
– Vi har definitivt en manko på fangstkapasitet, forteller Carl Aamodt til Tekfisk.
Det vil rederne ha mer av, og nybåten på 65,9 meter vil ha langt større kapasitet til både trål og pelagisk fiske etter sild og makrell, i tillegg til industrifiske i kombinasjon med hvitfisk til konsum.
– Det var et riktig tidspunkt å bytte fartøy. Når det nye står klart, er gamle «Sille Marie» et par og tyve år gammel. Tilgang og kvotesituasjon har i tillegg gjort det utfordrende å fiske kvotene med dagens fartøy.
Gamlebåten ble bygget i 2001, og ble kjøpt fra svenske eiere i 2011. Aamodt trekker frem gode folk i rederiet, som har levert gode fangster i mange år. At fangstene kunne vært enda bedre, skylder han på et for lite fartøy og for dårlig lastekapasitet.
– De beste folkene trenger det beste verktøyet, fastholder rederen.
«Sille Marie»
Dimensjoner:
- Total lengde: 65,90 m
- Bredde i riss: 14,00 m
- Dybde shelterdekk 8,00 m
- Lastekapasitet: 1550 m³
Øvrige teknisk data:
- Hovedmotor MAN 8L27/38, 2920 kW
- Gir og propeller MAN, diameter 4,7 meter
- Vinsj: Elektrisk
- Sidepropeller 2 x 700 kW
- RSW-anlegg 2 x 850 kW
305 millioner kroner
– Det er betydelige midler i sving, og det er riktig når vi tar «de lange brillene» på, sier Aamodt.
Designet på «Sille Marie» er verftets egen, og skreddersydd til rederiets behov, skriver de i en pressemelding. Rederen hadde ikke bygget hos Karstensens tidligere, men kjenner verftet som solid og ryddig. Prosjektarbeidet rundt de to søsterskipene ga mersmak, forteller han.
Enda større propell gir god uttelling
Den saktegående propellen skal sikre rikelig med tauekraft under tråling, og samtidig god drivstofføkonomi på en MAN-motor på nesten 3.000 kilowatt. Akkurat forholdet mellom propell og motorstørrelse omtaler rederen som «revolusjonerende».
– Det er langt mellom prosjekter som drar det så langt, sier en tydelig stolt reder.
Skånsom fabrikk om bord
Når prosjektet nå går i startgropen, er det like fullt en lang prosess som ligger forut.
– Det har vært omfattende planlegging, der vi også har kikket på andre erfaringer og fartøy, sier han.
Ikke alt er spikret, men redskap blir etter alt å dømme fra Egersund trål, mens resten av fartøyet ferdigstilles i Danmark. Om bord vil en effektiv fabrikk sørge for skånsom behandling av hvitfisk. Leverandør er ikke bestemt ennå.
Den etterlengtede og økede lastekapasiteten blir på 1.550 kubikkmeter, og gir både mer effektiv drift og færre turer. Det slår også inn på klimaregnskapet.
– Utslippsavtrykket for hver kilo fisk blir markant redusert.
30 millioner til grønne tiltak
Batteripakken på 622 kilowattimer sikrer barbering av driftstopper, og vil få regenerert energi fra de elektriske vinsjene. Verftet anslår at om lag 30 millioner kroner av kontraktssummen går til grønne tiltak, slik som utslippsrensing og utforming av skrog og propell. Det gir også midler i retur.
– Der er absolutt penger å få, knyttet til elektrifisering og miljøoptimering, sier Aamodt, som forteller at opplegget for landstrøm også vil gjøre det mulig å losse uten å ha motor i gang.
Også fiskepumpene er elektriske, og spillvarme fra motorene om bord blir gjenvunnet til komfortvarme.
(Vilkår)