Herøyrederiet Gollenes AS i Fosnavåg har signert kontrakt på en ny pelagisk tråler. Fartøyet som blir 69,99 meter i lengden og 14,6–15,4 meter i bredden, er noe større enn dagens «Gollenes» med målene 62,5 i lengden og 12,80 meter i bredden. Skroget er tegnet av Karstensens Skibsværft i Skagen, der fartøyet også blir ferdigstilt.

Fornøyd med gamlebåten

– Det var der vi også bygget den «Gollenes» vi fisker på i dag, forteller reder og skipper Frode Kvalsvik til Tekfisk. Han berømmer samarbeidet med det danske verftet.

Han er også stadig fornøyd med gamlebåten, som har fått ti år under kjølen. Dagens «Gollenes» ble overlevert rederiet i 2011. Den er rigget pelagisk tråling med kvote på makrell, sild, lodde og industrifisk. Prisen som ble oppgitt da båten ble overlevert i 2011, var 130 millioner kroner, ifølge en båtomtale på Skipsrevyen.

Må følge utviklingen

Selv meddelte rederiet nyheten om nybyggplanene på sin Facebook-side 12. juni, der de har delt flere fototegninger av båten. Tilbakemeldingene viser at mange setter pris på dansk design og skroglinjer.

– Er det en spesiell grunn til at dere bytter ut båten?

– Nei, men det er nå mye som forandrer seg på ti år. Vi må følge utviklingen!

For rederiet betyr det helt andre krav og forventninger til miljø. Rederen trekker frem et nytt skrog, og en ny baug som har fått gode skussmål. Noen batteripakke har ikke rederiet prioritert.

– Slik vi driver fisket, var der ikke noen gevinst å hente. Bedre at strømmen går direkte til forbruk – vi ville faktisk tapt energi ved å gå via en batteripakke, sier Kvalsvik.

Rederen er fornøyd med dagens «Gollenes», som ble levert for 12 år siden. Utviklingen går sin gang, og det innebærer imidlertid ny båt, forteller rederen. Foto: Frode Adolfsen
Nye «Gollenes» – noen hoveddata
  • Lengde: 69,99 m
  • Bredde: 14,6-15,4 m
  • Dybde shelterdekk: 8,30 m
  • RSW: 2 x 1300 kW​
  • Hovedmotor: ABC 6DL36 3955 kW
  • Overleveres i 2023 fra Karstensens Skibsværft
Kilde: Karstensens Skibsværft

Propell på 4,5 meter

Om bord er fartøyet utstyrt tålelig likt oppsettet på gamle «Gollenes».

– Det er jo en veldig bra båt, så det blir mer videreutvikling av maskineri og instrumentering.

Den kanskje største forskjellen, ut over dimensjonene på skroget, er dimensjonene på propellen. Den skal gi rikelig tauekraft og mindre energiforbruk.

– Fire og en halv meter! forteller rederen.

Kvalsvik kjenner ikke til andre fartøy i samme klasse med en tilsvarende propell. Den kan drives elektrisk, men vil i all hovedsak drives direkte fra motor og gir.

Lengre og bredere skrog

Rederen er litt skeptisk på den litt ensidige satsingen på batteridrift og landstrøm, til tross for at der knapt er hydraulikk igjen om bord.

– Egentlig burde vi nok ha hatt en kabel fra kai med oss utpå, spøker han.

Rederen tror heller at et litt lengre og bredere skrog skal gi god uttelling når det grønne regnskapet gjøres opp.

– Med nye «Gollenes» kan vi gjerne korte ned med en tur, og heller ta mer med til land.

Fartøyet skal etter planen overleveres i mars 2023, og verftet venter at skroget ankommer Skagen i juni neste år.