Hva skal til for å sikre god kvalitet fra fisken dras opp av havet til den havner hos kjøper? Det er et stadig tilbakevendende spørsmål i hvitfisknæringen. Er det i det hele tatt mulig å finne en gjennomførbar løsning? En løsning der tilnærmet all fisk leveres av best mulig kvalitet, uten bloduttredelser og skader?

For mange kvoter

Nofima-forsker Edgar Henriksens oppfatning er at godt over en tredjedel av garnfangstene og cirka en fjerdedel av snurrevadfangstene er av tvilsom kvalitet. Han mener løsningen er mer kontroll, og at det vil tvinge fiskerne til å levere bedre råvarer.

Arne Pedersen i Kystfiskarlaget mener at den dårlige fangsten skyldes at for mange kvoter samles på stadig færre fartøy. Dermed får «de store gutta» tidspress når alt skal opp i det korte tidsvinduet fisken er tilgjengelig. Da blir kvaliteten deretter. Pedersen vil fordele kvotene på flere fartøy og mener det ville ført til bedre kvalitet. 

Mye skal opp på kort tid

Det er forståelig at det går fort for seg

når mye fisk skal tas opp på kort tid. Naturgitte forutsetninger, som at store mengder fisk er tilgjengelig for flåten i løpet av en hektisk periode, er det vanskelig å gjøre noe med. Det burde likevel være mulig å bli kvitt noen av de vanligste årsakene til at kvaliteten forringes. I tillegg til flere og bedre kontroller, burde det også jobbes mer med holdninger.

 Ifølge en masteroppgave i fiskeri- og havbruksvitenskap fra Norges arktiske universitet i 2018, kan kvaliteten variere fra fangst til fangst eller sted til sted. Dårlig kvalitet kan skyldes jobben fiskerne gjør, forholdene om bord på den enkelte båten, været, hvilken type redskaper som bli benyttet og andre naturgitte forhold som mye åte i fisken.

Innsatsen om bord

Noen av de vanligste skadene er sjødød fisk, dårlig blodtappet fisk, blodsprengt fisk, huggskader, redskapsmerker, slitasje på skinn, klemskader og bittskader. Det kan oppstå skader når fisken kommer i kontakt med redskapet og når den tas om bord, men skader på fisk kan også skyldes håndtering og feilskjæring under sløying.

Autolinefiskeren John Husby ble i fjor kåret til årets kvalitetsfisker av Norges Råfisklag. Han sier at høy kvalitet på fisken skyldes felles innsats fra alle om bord. Dette er yrkesstolthet, selve drivkraften for å få slutt på bilder av skadet fiskekjøtt. Det bør ikke være det samme for fiskerne hvordan leveransen ser ut, bare pengene kommer inn på konto. 

Uansett om fisken leveres til fersk filet, eller til salting og tørking, burde det være like viktig å levere prima kvalitet. Det er på tide å ta debatten et steg videre og ansvarliggjøre hver enkelt fisker.