Smårollingene på havet vil gå de store forskningsfartøyene ettertrykkelig i næringen i kartlegging av bestander.

Den første som kommer er en seilbøye for kartlegging av krill

, som nå er en del av Norce, (NORCE Norwegian Research Centre AS). Seilbøyen er nå kommersialisert av Offshore Sensing AS, som har Norce som største eier.

Krillaktøren i samspillet er Aker BioMarine som skal bruke den i krillkartlegging i Sørishavet.

FORSKNING: Forsker Rune Øyerhamn ser store muligheter med seilbøyen i fiskeriforskningen. Foto: NORCE

Fleksibel og svært rimelig

Rune Øyerhamn sier at det en utholdende farkost som går inn i fremtidens forskning:

- Den kan være ute i drift i et år og det er nesten ingen driftskostnader med den når den er ute på havet. Den kan følge ei rute, bli ved et punkt, være i patruljemodus for å overvåke et område. Seilbøylen navigerer som en tradisjonell seilbåt, som går rasket når vindene er fra sida eller bakfra, sier Øyerhamn.

Offshore Sensing har allerede vært først med å krysse Atlanteren med et autonomt fartøy som tilbakela strekningen fra Canada til Sotra. Ikke rart det allerede pekes på som fremtidens «forskningsskip».

Viktig for krillfartøy

For Aker BioMarine er seilbøyen en god nyhet i deres kartlegging av krill for å effektivere fangstingen.

- Det blir en stor besparelse hvis vi har en seilbøye som patruljerer området for å kartlegge krillforekomsten. På den måten kan vi gå til nye gode produksjonsområder. Det vi gi mye spart drivstoff og tid som kan brukes til effektiv produksjon i stedet for kostbar leiting, sa sjefen for fangstvirksomheten i Aker BioMarine, Frank Grebstad på seminaret.

SJØSETTES: Store resultater med beskjeden ressursbruk, når den nye seilbøyen sjøsettes for forskning, først på krillfeltene i Sørishavet. Foto: Picasa

Løsning for CCAMLR

Organisasjonen som kontrollere og forvalter havområdet, CCAMLR (The Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources), ønsker å bruke fiskeflåten til sanntidsovervåkning av krillbiomassen. Selv om det er stor villighet til å delta fra alle nasjoner i overvåkningen, hindres det av at det er umulig å få kalibrert utstyr mellom fartøyene fra de fem nasjonene som driver krillfisket der.

- Vi tilbyr å sette inn en seilbøye som kan gå i områdene kontinuerlig. Det vil gi direkte tilgang på data i begge områder som det fiskes i, både for CCAMLR og oss som aktører, sier Grebstad.

For ti år siden var han en pådriver for å få på plass en basbåt for kartlegging av krill. Det lyktes ikke å få til en «krillmobil», nå kan en tometring løse hele problemet bedre enn noen andre har kunnet før.

Her kan du se når seilbøyen er i kollisjonstest i denne videoen fra Offshore Sensing: