i Hirtshals, mens fartøyet «Hardhaus» befant seg inni. Båten som er en kombinert ringnot/tråler, var i dokken for male- og klassearbeid da dokken fikk slagside, noe som medførte omfattende skader på ringnotbåten fra Austevoll.

 På grunn av skadeomfanget er båten satt ut av spill frem til jul og rederiet fisker nå

Rederiet har altså doble sett med kvoter på makrell og sild som skal i boks frem mot nyttår.

Store skader i maskinrommet

«Hardhaus» ble slept til Ørskov Yard i Frederikshavn 17. september og ifølge reder Inge Møgster er de kommet godt i gang med å reparere skadene etter uhellet tidligere i sommer.

 «Hardhaus» lå en stund

da den sto i Nordsjøkatedralen, ettersom disse var til vedlikehold. Da dokken krenget, kom det også vann inn, noe som medførte store vannskader på «Hardhaus».

– Det er mye maskinarbeid som må gjøres, på begge hjelpemotorene, akselgeneratorer og gir. Alle pumper som er blitt ødelagt må ut. Det er også utrolig mye elektronikk som må skiftes ut, forteller Møgster.

Foruten skadene i maskinrommet var det også noen bunnskader som nå er reparert.

– Vi har skiftet noe stål og vi må skifte ut både isolasjon og innredning.

– Hva vil det koste å utbedre skadene?

– Det er vel en plass i overkant av 40 millioner kroner. I utgangspunktet er dette en forsikringssak, sier Møgster.

KANTRET: Natt til 17. august fikk dokken Nordsjøkatedralen slagside mens ringnotbåten «Hardhaus» befant seg inni. Foto: Bente Poder, Nordjyske

Store kvoter

Møgster legger ikke skjul på at det blir en travel høst med store kvoter og kun en båt.

– Vi har jo litt kvoter å gå løs på i høst. Men nå har vi

, og føler vi er kommet fint i gang, selv om sesongen i år har hatt en sen start. Det har vært mye værhindring og makrellen står et godt stykke til havs, påpeker reder Inge Møgster overfor Fiskeribladet.

Som Fiskeribladet

, kom «Harvest» i fangst forrige uke, og meldte inn 520 tonn med makrell som i snitt holdt en størrelse på 420 gram fra rute 3008, nordspissen av EU-sonen. Mandag denne uken fulgte de opp med 730 tonn makrell med en snittvekt på 432 gram. Denne fangsten ble tatt lenger sørvest i EU-sonen, i rute 4280.

– Bør klare å få i land kvotene

– Vi har tatt en fjerdedel av kvotene på makrell til nå. Det er mye makrell som skal opp, men så vidt jeg kjenner til er fisket langt bedre nå enn det var i starten, sier Møgster.

Møgster påpeker at mange fartøy avventet sesongen litt grunnet åteinnholdet.

– Nå er åteinnholdet redusert, så får vi håpe den snart er på vei til lands og holder seg åtefri fremover, sier rederen og påpeker at det er stor og fin makrell flåten nå fisker på.

Foruten makrellen har rederiet også en del NVG-sild som skal fiskes i løpet av høsten.

– Når vi er ferdig med makrellen om halvannen måned, så går vi på NVG-silda. Med normal utvikling, og med mindre det ikke skjer noe spesielt, så bør vi klare å få i land kvotene.

PÅ VEI: «Hardhaus» slepes til verkstedet Ørskov Yard i Frederikshavn. Bildet er tatt tidligere i september. Foto: Privat

Dobbelt opp med mannskap

Rederiet kjører nå dobbelt opp med mannskap på «Harvest», totalt fire skift som går i turnus. Til vanlig har de to skift på hver båt. Totalt er det altså et mannskap på 35 som skal bytte på å dra ut på fisket med «Harvest» utover høsten.

– Det blir litt overlapping med mannskap som kjenner «Harvest» fra før, og de som kommer fra «Hardhaus». Men vi har mye av det samme utstyret på de to båtene. «Harvest» laster litt mindre, men nå som vi fisker til konsum betyr ikke det så mye, legger Møgster til.

Ny «Hardhaus»

Rederiet har også en ny båt på tegnebrettet som våren/sommeren 2020 skal erstatte gamle Hardhaus. Båten skal bygges ved verftet Cemre Shipyard i Tyrkia, og arbeidet har oppstart neste måned.

Rederiet ser for seg at gamle «Hardhaus» skal være i minst like god stand som da uhellet skjedde, når den kommer til salg om to år.

– Maskineri og elektronikk blir jo overhalt, og innredning blir nytt. I tillegg blir alle sonarer skiftet ut, sier Møgster som regner med å få båten hjem til jul.