På den måten skal næringen kunne velge riktig fartøy for operasjoner på eksponerte lokaliteter. Verktøyet utvikles av SINTEF Ocean og NTNU.

- Det vil vise hvor godt nye fartøy fungerer i ulike operasjoner. For eksempel hvordan ett fartøy i operasjon over tid vil ha høyere operabilitet, som vil si evnen til å gjennomføre oppgaver som planlagt, sammenlignet med et alternativt fartøy, sier Bjørn Egil Asbjørnslett ved NTNU til Tekfisk.

Bjørn Egil Asbjørnslett, NTNU. Foto: Pressefoto

Simuleringsverktøyet skal i første omgang benyttes til å simulere og vurdere hvordan to ulike brønnbåtdesign kan håndtere fremtidige og tenkte logistikk scenarier.

- En slik prosess skaper større innsikt hos alle parter i prosjektet. For eksempel kan skipsdesignerne bestille at de skal ha gitte egenskaper for fartøyet. Samtidig får de være med å se på de operasjonelle erfaringene som blir gjort gjennom simlueringsprosessen. Det skaper en forståelse for design av bedre fartøyer, mener Asbjørnslett.

En simulering av fartøyene åpner opp for et samarbeid med tanke på hva som kan gjøres av endringer for å få bedre ytelse på fartøyene.

- Da kan aktuelle forbedringer avdekkes tidlig i prosessen, istedenfor at det må gjøres endringer underveis i byggeprosessen. Å gjøre endringer underveis kan gi en voldsom kostnadsøkning, påpeker Holte.

Prosjektet er fremdeles ungt. Innspillene kom i fjor høst, og arbeidet ble satt i gang i vår.

- Vi holder nå på å sette opp simulatoren, og den skal presenteres for prosjektgruppen til høsten. Målet er at vi kan ta simulatoren i bruk innen utgangen av året. Vi er nå i ferd med å få på plass de grunnleggende elementene i SFI Exposed, og deretter skal det større bildet settes sammen, forklarer Norstad.

Hva synes du om Tekfisk? Vi blir takknemlige om du vil svare på denne korte spørreundersøkelsen.