Det er rederiet i Fosnavåg, Remøy Management som står bak bestillingen. Båten, som skal få navnet «Volt Harvest I», skal i sin helhet bygges ved Fitjar Mekaniske Verksted, går det fram av en pressemelding fra partene søndag ettermiddag. Optimar utstyrer båten med en dobbel stun &bleed-linje, samt annet utstyr.

Alt utstyr på den nye bløggebåten kommer fra norske leverandører, går det fram av meldingen.

– Hva er prislappen på denne båten?

– Byggeprisen går vi ikke ut med. Den er ferdig på høsten 2021. Den skal operere på Vestlandet og Midt-Norge, svarer Even Remøy i Remøy Management i en epost til IntraFish.

– Hvilke oppdrettere skal den operere for? Kan dere si noe om det?

– Vi går ikke ut med hvem vi skal jobbe med per tiden, men vi kan si at den vil ha noe på fast og noe spot, svarer Remøy.

Viktig for verftet

– Bærekraft og fiskevelferd helt vesentlig i den næringen vi driver. Vi ser hele tiden etter løsninger som behandler fisken skånsomt, reduserer svinn og sikrer kvaliteten på sluttproduktet. Vi mener at bløggebåt er måten å flytte og slakte fisk fra merdene på, som et viktig supplement til brønnbåtene, understreker Even Remøy i pressemeldingen fra partene.

Fitjar Mekaniske Verfts verftsdirektør Hugo Strand uttaler i meldingen at avtalen er viktig for verftet, både i seg selv og fordi Volt Service er et rederi med driftserfaring og planer for videre satsing innen bløggebåter.

– Det er jo veldig gledelig at det fortsatt er mulig å bygge en hel båt kun med norske underleverandører. På den måten er det også kort vei til service, og man bygger samtidig et viktig kontaktnett lokalt, legger Hans Owen Thunem i Optimar til i samme melding.

Samarbeidspartene fra venstre: Sigurd Remøy (Volt) Robert Søviknes (Volt) Frode Tennfjord (Optimar) Hans Owen Thunem (Optimar) Hugo Strand (Fitjar) Even Remøy (Volt) Kjell Skar ( Fitjar). Foto: Remøy Management, Fitjar Mekaniske Verft og Optimar

Fitjar Mekaniske Verft og selskapet Heimli har i fellesskap utviklet en hel designserie av nye bløggebåter. I serien inngår det design i størrelse fra 15 til 70 meter, med muligheter for ulike fabrikk-oppsett og maskineri/framdrifts konfigurasjoner.

FMV 53 vil representere en videreutvikling av HFMV P28-200 designet, hvor blant annet «bløgge-roboter» introduseres, går det fram av meldingen.

GIEK og Eksportkreditt bidrar avgjørende til at avtalen kommer i havn.

Har to fra før

Remøy Management har allerede to mindre bløggebåter i sin flåte, «Volt Collector I» og «Volt Collector II». Disse blir primært brukt til håndtering og utsortering av fisk. Med den nye bløggebåten på plass skal Remøy rendyrke prinsippet om bløggebåt, heter det i pressemeldingen.

«Volt Harvest I» vil ha kapasitet til å slakte 60 tonn fisk i timen, hver eneste dag.