Svenske Gifico sin 63,8 meter lange tråler «Ginneton», skotske Christina S sin «Christina S» på 77 meter og de to norske trålerne «Gollenes» og «Sille Marie» har det til felles at styrings- og thrustersystem kommer fra moldenserne i Brunvoll.

Førstevalget Brunvoll

Kent Damgaard i Karstensens Skibsværft røper at Brunvoll langt på vei er deres førstevalg for thruster-løsning.

– Vi mener, at Brunvoll har et godt produkt, som også våre felles sluttkunder er meget tilfredse med. Det er derfor helt naturlig for Karstensens Skibsværft å fortsette med Brunvoll som, mer eller mindre, eksklusiv leverandør av thruster-løsninger, sier han i en pressemelding.

De norske trålerne er på henholdsvis 69,99 meter og 65,9 meter, og det er Gollenes AS og Sille Marie AS som står som redere.

«Sille Marie» vil få thrustersystem bestående av to 700 kilowatt sidepropeller og BruCon kontrollsystem.

Nye «Sille Marie», slik hun fremstår på Skagen-verftet Karstensens Skibsværfts digitale tegnebord. Foto: Karstensens Skibsværft
Herøy-rederiet Gollenes AS har valgt full pakke Brunvoll for fremdrift og posisjonering til sitt nybygg. Foto: Karstensens Skibsværft

Grønn driftsprofil

På «Gollenes» leverer Brunvoll BruCon kontrollsystem, thrustersystem med to 950 kilowatt sidepropeller og et hybrid fremdriftsanlegg med 4500 mm hovedpropeller og et reduksjonsgir designet for ulike driftsmodi. Dette skal særlig være nyttig opp mot hybride systemer.

Salgssjef i Brunvoll, Arne Tennøy, er godt fornøyd med at deres produkter finner vei til såpass mange nybygg. Han roser samtidig det danske verftet for moderne skipsdesign.

– De har et stort fokus på reduksjon av utslipp og en grønn driftsprofil i sine design. Dette samsvarer svært godt med Brunvolls systemer designet for optimal effektivitet og lavt energiforbruk sier Tennøy i en pressemelding.

Skotske «Christina S» og svenske «Ginneton» får henholdsvis 950 og to 700 kilowatt sidepropeller, og begge tar i bruk styringssystem fra Brunvoll.

«Christina S» investerer i tillegg i en opptrekkbar azimuth kombi-thruster i baugen, på 850 kilowatt. «Libas» var i 2004 det første fiskefartøyet som tok i bruk akkurat denne løsningen fra Brunvoll.