At det er hektisk aktivitet på Liaskjæret, ante vi mellom linjene. Telefoner ringte ut, og «kan du ringe igjen mye senere?» vitnet om at noe stort var på gang.

En som ikke var på Liaskjæret, er imidlertid daglig leder Bjarne Haldorsen. Ikke får han kikke innom nybåten heller, tror han.

Nå er «Libas» endelig hjemme, etter et ekstra ufrivillig år i "Syden". Foto: Liegruppen

Strengt regime

– Vi kjører et strengt regime nå, og jeg tviler på at jeg slipper om bord.

Liegruppen er avhengig av å få det nyeste tilskuddet i flåten raskt inn i fiskeri, og i den planen passer eventuell koronasmitte dårlig inn. Klokken ni tirsdag 23. mars la over 350 millioner kroner, fordelt over røslige 86,1 meter blått og hvitt skrog, til kai ved rederiets hjemmehavn på Sotra.

Skipet stakk av med innovasjonsprisen under Nor-Fishing allerede i 2018, og er tegnet av Salt Ship Design. Byggeverft har vært Cemre Shipyard i Tyrkia. Designselskapets Egil Sandvik fortalte til Tekfisk at at idéen ble unnfanget på et knapt år.


Les også: – Redere er nådeløse. Det er enten en drittbåt eller en kjempebåt


Oppdateringer fra turen

Det er Ole Christer Lie som har stått kaptein på jomfruturen, og daglig leder Haldorsen forteller at han og mannskapet på ti har sendt oppdateringer underveis hjem.

– Båten har kjørt på LNG deler av turen, og det har fungert slik det skulle. Nå har vi benyttet anledningen til å teste veksling mellom både gass og diesel, forteller han.

Se Cemre Shipyard sin virtuelle omvisning på broen:

«Libas» er det aller første fartøyet i den norske fiskeflåten til å gå på LNG, eller flytende naturgass. Strengt tatt er hun et hybridfartøy, og kan dra veksler både på diesel, gass og en batteripakke på 500 kilowattimer.

– Det har åpnet seg en fantastisk mulighet for å blande biogass inn i LNG-en. Vi får nå en ferdig blanding med for eksempel 20 prosent biogass og 80 prosent LNG, sa reder Peder O Lie til Tekfisk tidligere i måneden.

Problemfri veksling

Drift på begge energibærere har gått problemfritt også på hjemturen, forteller Haldorsen. Overfarten på 11 dager har vært en god prøvetur på rederiet. Noen klager på boforholdene har han ikke hørt, så han regner med at fasilitetene han inspiserte før avreise har holdt mål.

Nye «Libas» ved kai ved vertet i Tyrkia. Foto: Bjarne Haldorsen/Liegruppen

– Nå har vi selvfølgelig hatt prøveturer ut fra verftet, og luket bort småting, sier han.

Haldorsen er glad for at fartøyet kom såpass tidlig i uken. Noen dager til er det liten tålmodighet for, med et fartøy som er nesten ett år koronaforsinket fra Cemre Shipyard.


Les også: Nye «Selvåg Senior» blir en av fem med statlig støtte til grønnere flåte


Det har kostet rederiet dyrt, både i utsatt bruk, tilstedeværelse på verftet og den finansielle uroen i koronaåret.

Nå gjenstår noe rigging, justering av bruk og noen prøvetrål som må til før «Libas» retter nesen mot det tunge arbeidet som venter.

– Jeg tipper at det enten blir kolmule vest av Irland eller tobisfiske i Nordsjøen, tror daglig leder.