AR står for «augmented reality» eller utvidet virkelighet og må ikke forveksles med VR som står for «virtual reality». I VR går man inn i en liksom-verden, mens i AR ser du virkeligheten som den er rundt deg, mens du får digital informasjon som et tillegg i synsfeltet. Ikke minst kan man hente inn 3D-informasjon og -modeller.

- Gjennom fjernsupport kan vi løse problemer via en spesialbrille. Kundene vil da kunne nå en ekspert når som helst fra hvor som helst, sier Hoksnes til IntraFish.

Slipper lang flytur

Han har tittelen, Chief Innovation Officer (cino), og jobber i teknologifirmaet SHM Solutions som har kontorer i Molde, Ålesund og Harstad.

Firmaet er partner med det amerikanske AR-selskapet Daqri.

SHM Solutions jobber med sikrere dekksutstyr for serviceflåten i havbruk. Nye digitale arenaer som integrering av sensorikk er en del av oppdraget, i tillegg til AR. Hensikten er å bedre arbeidsoperasjonene.

- Hvordan skiller AR seg fra for eksempel Skype?

- Det er blant annet 3D-biten. Du kan se et objekt fra alle vinkler. Ved hjelp av Skype, klarer du ikke alltid å stille presise diagnoser, for eksempel hvis du har problemer med hydraulikken på dekk. Men gjennom AR kan du hjelpe dem om bord med å finne ut hva som er galt, og du kan gjøre det raskt, uten en lang fly-, bil- og båttur, reklamerer Hoksnes.

Havbruksselskapet Lerøy har nylig

.

Digitale manualer

Hoksnes mener det skjer forferdelig mange unødvendige arbeidsreiser i næringslivet, havbruk inkludert. Bedriftene kan spare utrolig mange penger og tid med AR-teknologi.

- Mange servicereiser handler om å rette opp banale feil, men selvsagt, det vil ofte finnes en grunn til å reise, men ikke alltid, og det er der denne teknologien kommer inn, sier han.

Et annet poeng er digitale manualer.

- Det er mye en servicemedarbeider skal forholde seg til i en stabel med ringpermer. AR flytter informasjoner fra permer til presise og oppdaterte sjekklister i brillen, sier han.

Arild Hoksnes i SHM AReality. Foto: Bent-Are Jensen

En stille revolusjon

Han holdt nylig et foredrag på Kontali Analyses Produktivitetskonferanse i Kristiansund. Der presenterte han teknologien og de nye mulighetene.

- Hvis en bedrift ikke driver med innovasjon i dag, er den snart død, var én av spissformuleringene fra foredraget hans.

Gjennomgangstonen i foredraget hans var å «kutte ut all den dumme reisinga». Og han nevnte eksempler, som det om en reservedel som ble sendt med drosje fra Sveits til et sted i Troms.

Han fridde til miljøbevisst ungdom i salen ved å snakke om «bærekraftig» service og vedlikehold.

- Det foregår en stille revolusjon i næringa, sa han, blant annet med henvisning til utvikling av ny teknologi, inkludert AR.