Myklebust Verft har tildelt Hydroniq Coolers kontrakt på sjøvannskjølingssystem til en brønnbåt de bygger for Sølvtrans.

– Vi anser det som et kvalitetsstempel at vi blir valgt som underleverandør på den fjerde brønnbåten på rad, sier Magnar Kvalheim, salgssjef hos Hydroniq Coolers i en pressemelding.

Marine kjølesystemer brukes for å redusere temperaturen til båtens hovedmotor og andre støttesystemer. Ved hjelp av sjøvann unngår man overoppheting.

Nybygget, nummer 78, er også det fjerde i rekken av en serie brønnbåter som Sølvtrans har under byggingen ved verftet i Gursken.

Designet er basert på Kongsberg NVC 390 LFC og er utviklet i nær dialog mellom Sølvtrans, Kongsberg og Myklebust, ifølge meldingen. Brennestart på skrogbyggingen skjedde 1. mai i år.

Mens de tre første båtene i serien hadde lastekapasitet på 4000 kubikkmeter, vil dette nybygget ha en lastekapasitet på 5000 kubikkmeter levende laks eller ørret. Fartøyets lengde blir 92,5 meter og bredden 20 meter.

«Rack» sjøvannskjøler er integrert i skroget under fartøyets hovedmaskinrom.