hvor den de siste årene har blitt bygget. Lørdag var det dåp i Skagen. Her kan du se video av den nye båten. (Video av Elias Reite.)

– Ja, nå blir det fest. Vi er selvsagt fornøyd med båten, og svært godt fornøyd med våre norske samarbeidspartnere, fortsetter den danske rederen.

Kleven er stolt

Da nyheten om den nye båten ble kjent i 2015 var det litt oppsiktsvekkende at Skagens egen nye pelagiske stortråler, «Gitte Henning», skulle bygges på Sunnmøre og ikke i hjembyen til rederiet og Karstensens Skibsværft. 

– Vi er veldig, veldig stolte over båten. Å bygge fiskebåter er vi vant med, men denne hadde veldig høy standard som vi måtte strekke oss for å nå, sier Inge-Jonny Hide, plassjef ved Myklebust verft, Kleven.

– Da jeg var om bord torsdag fikk jeg en følelse av yacht-standard. Båten har dessuten flere spesielle tekniske løsninger, blant annet et tomotors anlegg. På mange måter er dette flaggskipet vårt, sier Hide. 

Mye å gjøre

Kleven-verftene på Sunnmøre har hatt mye å gjøre den senere tid, noe som også var årsaken til at byggingen måtte flyttes fra Myklebust til Kleven Ulsteinvik. 

Ved Myklebust har Hide akkurat levert en tråler, og skal levere en tråler til før sommeren. I tillegg skal en slaktebåt til oppdrettsnæringen leveres i slutten av mai.

– Vi kan ikke klage, og vi er selvsagt glad for alle oppdragene våre. Men samtidig må vi omstille oss til lavere aktivitet etter sommeren, sier Hide. (Saken fortsetter under bildet.)

En fornøyelse

Skipstegner Egil Sandvik hos Salt Ship Design forteller at det var en fornøyelse å tegne båten til Kjeldsen. Han var på vei til Egersund for å skue nydoningen da vi snakket med han på telefon fredag.

– Det er jo en stor båt da, og rederen har jo bygget noen båter så han visste hvordan han ville ha det. Derfor har han også satt seg veldig inn i detaljene på forhånd. Slik sett har det vært en god lærdom for oss. Det har vært krevende, men en god prosess, sier han.

Sandvik understreker at det er en flott båt, nesten som en fiske-yacht å regne

– Den er jo veldig påkostet, og Kjeldsen har fått en båt akkurat slik han ønsket seg, forteller Sandvik.

Det er første gang Salt Ship Design tegner for Henning Kjeldsen, men Egil Sandvik har jobbet med Kjeldsen både i Vik og Sandvik og i Wärtsilä.