Fjoråret var et år med ti prosent lavere omsetning og nær null i resultat for det lille verftet som holder til i Dåfjorden i Fitjar i Sunnhordland.

– Vi gikk nesten i null i fjor, men jeg er fornøyd, for jeg vet hvorfor. Taubåten som skal sjøsettes de nærmeste dagene har tatt store ressurser og mange arbeidstimer, men det er verdt innsatsen. Båten blir «verdens tryggeste taubåt» og er modell for neste prosjekt «Verdens tryggeste fiskebåt», sier verftseier Steinar Andersen til Fiskeribladet.

Startet med fiskebåt

– Hvordan kom dere på ideen om «verdens tryggeste taubåt»?

– Det hele startet med tanken om en fiskebåt på 14,99 meter og vel 9,86 meter bred. Fiskerne vil ha volum og vi håper å bygge en enkel fiskebåt i Norge. Sikkerheten er i høysetet. Uansett hvor dårlige beslutninger besetningen tar, skal båten berge mannskapet. Konseptet er helnorsk og ikke forbedret ut fra tidligere fartøy, sier Steinar Andersen.

Dåfjorden Slipp AS

  • Selskapet holder til i Dåfjorden i Fitjar og har hundre år med historie bak seg. Steinar Andersen er femte generasjon som eier og jobber ved verftet.
  • Det ble grunnlagt i 1916 av Albert Andersen og svogeren Lars Stokken. Verftet har spesialisert seg på rehabilitering av gamle veteranbåter og har rehabilitert blant annet seilskuten «Statsraad Lehmkuhl» og fjordabåten MS «Granvin».
  • Dåfjorden Slipp er eid av Geir Røssland og Steinar Andersens heleide selskap Sjøtun Holding AS. De eier 50 prosent hver. Aksjeselskapet er stiftet i 2009.

God egenkapital i verftet

I fjor endte inntektene på 11,7 millioner kroner, ned fra 13 millioner kroner året før. Driftsresultatet ble på beskjedne 149.000 kroner mot vel 2,2 millioner kroner i 2016. Resultat før skatt på 138.000 kroner er også beskjedent mot 2,2 millioner kroner i 2016. Dåfjorden Slipp AS hadde ved siste årsskifte en egenkapital på 3,9 millioner kroner og en egenkapitalandel på 57 prosent.

– Men det går bra, jeg skal ikke klage. Jeg ser ingen skyer i horisonten. Vi har hatt så mye arbeid på dette prosjektet vårt og i tillegg store restauringsarbeider på «Statsraad Lehmkuhl» og andre veteranbåter, at vi har ikke hatt tid til mer. Det er ingen fiskebåter her akkurat nå, sier Andersen.

Prøvekjøres om få dager

– Men når starter arbeidet med den nye fiskebåten?

– Nå skal vi få ferdig taubåten med ny isbaug. Den skal prøvekjøres om få dager. Prestasjonen er spennende, jeg er forsiktig pessimist. Nei da, båten blir virkelig bra. Men vi får se hvordan den er i sjøen. For å si det sånn, du vil merke at du er på sjøen, båten er jo bare åtte meter lang. Fiskebåten vil bli bygget litt annerledes med høyere dekk og stort lastevolum. Vi har flere fiskere som har sett på konseptet og er veldig interessert, sier Andersen.

Den ene vil ha en 14,99 meter, den andre ønsker en 11-meter. Bredden skal være som på taubåten, det er det som skal gjøre båten så sikker.

NY MODELL: Tegninger av fiskebåt 15 meter lang og 9,68 meter bred. Illustrasjon: Dåfjorden Slip AS

– Alt annet tilpasser vi, høyde, lengde og dekk for eksempel, etter fiskernes ønsker, sier Andersen.

90 grader slagside

Taubåten er 7,8 meter lang og fem meter bred og veier rundt 37 tonn. Den stikker cirka 2,6 meter dypt og har en motor på 750 hestekrefter.

– Det er ti millimeter stålplater i skroget, det er heftige greier. Planen er åtte-ni tonn på kroken, det er svært mye på en sånn liten båt. Andre taubåter på den størrelsen tar 1,2 til 1,8 tonn på kroken. Men de tåler ikke sidetrekk. Vi har åtte tonn sidetrekk og da er slagsiden 16 grader og båten gjør 5,7 knop. Den vil holde igjen opp til 90 grader slagside og skal i utgangspunktet være selvrettende så lenge dører og vinduer ikke er skadd eller åpen. Det er egenskaper fiskebåten også skal ha.

Dåfjorden Slipp AS
Tall i mill. kr20172016Endr. i %
Driftsinntekter11,7313,03-10,0
Driftsresultat0,152,23-93,3
Resultat før skatt0,142,22-93,7