– Selv om våre logger viser at appen fungerer 97–98 prosent av tiden, så har den ikke vært brukervennlig nok, som er avgjørende for at den skal fungere som en god tjeneste, sier prosjektleder for Fiskinfo Ståle Walderhaug i Sintef i en pressemelding.

Bytter navn

Nå bytter appen, som ble lansert i 2016, navn til Til Havs, og skal ifølge pressemeldingen fortsatt være en «plattform for å tilby spennende og innovative tjenester til næringa». Mobilløsningen vil også være integrert mot hovedsatsingen Fiskinfo, som nå er fullt operativ på nettstedet Barentswatch.

Fisker Pål Roaldsnes etterlyste bedre kommunikasjon. Det ga støtet til Fiskinfo. Foto: Privat

Kimen til Fiskinfo ligger helt tilbake i 2012, da Møre-fisker Pål Roaldsnes etterlyste en bedre informasjonskanal. På denne tiden plottet Kystverket det meste av informasjon helt manuelt.

– På vei ut til fiskefeltet ringte vi Kystvaktsentralen for å høre hvor det var satt ut faste bruk, samt å melde inn hvor vi planla å sette trålen, sier Roaldsnes. Men når tråleren ankom fiskefeltet viste seg svært ofte at informasjonen vi hadde fått av Kystvaktsentralen var for gammel og ikke til å stole på, forteller Roaldsnes i pressemeldingen.

Fiskinfo/Barentswatch viser øyeblikksbilder fra fisket. Her fra Malangsgrunnen utenfor Troms 7. april. Foto: Skjermdump fra Fiskinfo

Suksess på nett

I dag er altså løsningen en suksess, i hvert fall den delen av satsingen som er integrert på Barentswatch. Fra nyttår ble det obligatorisk å melde inn faste fiskeredskap i Barentswatch, noe som også medførte en intern omorganisering av arbeidet i Kystvaktsentralen i Sortland.

Månedlige økter i Fiskinfo teller 120.000, og det gjør tjenesten til den mest brukte på nettstedet. Den brukes også gjennom kartplottere, og til innmelding av tapte redskap.

– Fiskerne ønsker ikke å bruke masse tid på innrapportering, og ettersom kartplotteren uansett alltid er i bruk om bord er det denne som ofte foretrekkes, sier Eivind Rinde, som er prosjektleder i Barentswatch i pressemeldingen.

Stadig flere tjenester skal implementeres i tjenesten, både direkte gjennom Barentswatch, og i Til Havs-appen.