Men litt er det å endre på når man har fått en splitter ny båt.

- Det er litt reklamasjonsarbeid nå, vi må bytte noen kabler. Men det må man nesten regne med i et så stort prosjekt, sier Nilsen til Tekfisk.

Mer kraft

Den 24 meter lange fiskebåten

. Det er .

- Det er mye å sette seg inn i, men det har vært en positiv opplevelse å få en ny båt. Det kan ikke sammenlignes med den vi hadde, sier Nilsen.

KOMFORT: God plass og høg standard i messa på den nye kystfiskebåten. Foto: Skogsøy Båt

Rederiet har ikke bygget ny fiskebåt siden faren hans bygde nytt i 1978.

Den nye båten er like lang som den forrige, men har dobbelt så mye volum med et lasterom på 200 kubikkmeter. 

- Den har mer kraft, vi kan gjøre mer som vi vil. Gamlebåten hadde bare en motor, og alt gikk på den. Nå har vi mer kraft på vinsjen og propellen, sier Nilsen.

Nye «Ballstadværing» har nemlig en egen motor som driver hydraulikken om bord, og en annen til fremdrift. 

Levende torsk

Båten er rigget for både not og snurrevad og for føring av levende fangst. 

- Vi har levert 120-130 tonn levende torsk i vinter og vår, og det synes jeg har fungert bra. Det er en ordning jeg håper kan fortsette, sier Nilsen.

Nye «Ballstadværing»

  • Hovedmotoren er levert av Nogva Motorfabrikk AS, mens Finnøy Gear & Propeller AS har levert girsystem og propellanlegg. Thrustere er levert fra PMH AS.
  • På dekk har MacGregor Triplex AS levert notkran, nothaler, dekkskran og ringnål. Fiskefabrikken er levert av Latech AS. Lofoten Hydraulikk AS har levert et komplett hydraulisk system, kombivinsjer på 12 tonn, og hjelpevinsjer. RSW-anlegg er levert fra Kuldeteknisk AS, mens vakuumpakkesystem kommer fra Cflow AS.
  • Den elektriske installasjonen er foretatt av AS Elektrisk AS. Innredningen om bord er levert av HMI AS.


Kilde: Maritimt magasin

Ordningen han sikter til

. Nilsen har tro på at det er et marked for denne torsken.

- Fisk med den kvaliteten man kan oppnå ved å slakte den levende, burde kanskje bli en ny pakning. Vi har skreien, men det burde kanskje bli en ny merkevare. Den kan konkurrere med laksen, jeg tror det er kunder som vil betale når de vet de får super kvalitet hver gang, sier Nilsen.

Nettopp kvalitet er noe han er opptatt av, og i mai fikk han

r. 

- Vi var opptatt av at vi skulle opprettholde samme kvalitet som på linefiske da vi fikk snurrevad, og det føler jeg at vi har klart. Jeg synes det er viktig. Det går ikke an å klage på fiskeprisen hvis man ikke kommer på land med et produkt som er så bra som det kan bli. Jeg tror laksen er så bra betalt fordi kundene vet at de får kjempebra kvalitet uansett. Hadde man klart det på hvitfisk, ville man ha vært et steg nærmere, sier Nilsen.

Årets kvalitetsfisker 2018: Tor Inge Nilsen med båten "Ballstadværing". Foto: Norges Råfisklag

Lett å jobbe på

Det viktigste for ham da den nye båten ble planlagt var at «Ballstadværing» skal være en lett båt å jobbe på.

- Vi er ikke så mange folk, jeg ønsket at vi kunne drifte båten på samme måte som før. Jeg ville ha en båt som er lettvint å arbeide på, og legge det opp slik at vi klarer å beholde kvaliteten på fisken. At det er en båt man kan bli gammel på.

- Har det blitt som du håpet?

- Ja. Det er litt småting vi skal forandre på, men det ser ut som om folk arbeider lett og er fornøyd med løsningene vi har valgt.

- Er det noe du nå i ettertid ville ha gjort annerledes?

- Nei, det er egentlig ikke det. Det er bare noe småtteri jeg skulle ønske vi gjorde fra starten som vi skal få ordnet nå. Vi har litt for lite vann, og skal bytte ut en spylepumpe med en større. Det blir litt for lite trøkk.

Størst i aluminium

«Ballstadværing» ble et mer omfattende prosjekt enn verftet Skogsøy Båt hadde sett for seg.

– Men det ble jo veldig vellykket, fastslår daglig leder André Rustad.

De har aldri bygget en så kompleks båt tidligere. Det er også den største båten som er bygget i aluminium som fiskebåt, opplyser Rustad.

André Rustad, daglig leder ved Skogsøy Båt. Foto: KJERSTI KVILE

– Det er ikke den største fiskebåten i aluminium som finnes, men de andre er blitt forlenget i ettertid, sier han.

Størrelsen gjorde at verftet måtte ta noen valg med tanke på styrke og tykkelse på materialet. Det gjorde at det ble en del merarbeid. Både i bygging og administrasjon.

– Vi er stolte av de grepene vi gjorde for å heve produktet. For eksempel innredning. Der har vi valgt å gå for noe veldig fresht og nytt.

En reklamebåt

«Ballstadværing» ble ikke bare den største båten de har bygget, men også den dyreste. Endelig prislapp med endringer og det hele ble på 45 millioner kroner.

Verftet tapte riktig nok ikke penger på «Ballstadværing», men tjente heller ikke noe særlig. Det ble mest en reklamebåt.

Men bortkastet er det på ingen måte.

– Nå sitter man igjen med en veldig god oversikt over hvor mye tid det bør ta og hvor mye en sånn båt bør koste, sier Rustad.

Skipper Tor Inge Nilsen håper båten viser seg å være en god investering. 

- Jeg tror det var det rette valget. Vi vil se nå når første år har gått om det blir overskudd eller underskudd. Men de som har fått båt tidligere sier at det går penger ut første året for å ordne ting.

Her kan du melde deg på nyhetsbrevet til Tekfisk.