16. september leverte Aas Mek. Verksted nybygg nummer 206, brønnbåten «M/S Færøysund», til rederiet Færøy AS.

– Etter levering går nybygget til Helgeland/Salten, og inn på langsiktig kontrakt for Nova Sea AS og Salten Aqua AS, samt en del samarbeidende oppdrettere, opplyser Aas Mek. Verksted i en pressemelding.

«M/S Færøysund»
  • Lengde o.a.: 76,96 m
  • Bredde: 17,80 m
  • Dybde i riss: 5,90 m
  • Lasteromskapasitet: 3000 m³
  • Servicefart: 13 knop
Kilde: Aas Mek. Verksted

Brønnbåten er av typen Aas 3002 STDE-Hybrid. Færøy AS, som mottar brønnbåten, er hjemmehørende på Herøy utenfor Sandnessjøen i Helgeland. Tidligere har de mottatt brønnbåten Steinar Olaisen fra samme verft.

Nybygget har en lastekapasitet på 3000 m3, og er ifølge Aas Mek. Verksted utrustet for å tilfredsstille strenge miljøkrav. Lastekapasiteten er fordelt på to lastetanker.

– Båten har diesel-elektrisk fremdrift og ESS-batteri anlegg for hybrid drift, samt utstyr for å kunne koble seg på de nye landstrømanleggene, står det i meldingen.

Batteripakke og eksosrens-anlegg

Brønnbåten har en ESS-batteripakke som blir brukt for å ta belastningstoppene under drift for å redusere antall generatorer i drift, for å redusere drivstofforbruket.

– Båten kan ligge til kai uten bruk av generator i kortere eller lengre perioder avhengig av landstrømkapasiteten i havnene, og som også reduserer støyutslipp til omgivelsene, skriver selskapet.

Båten er utstyrt med eksosrenseanlegg, som ifølge Aas Mek. Verksted gir nitti prosent reduksjon i NOx-utslipp.

Styrhuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåkning av alle systemer. Foto: Aas Mek
Ifølge Aas. Mek Verksted er den ferske brønnbåten godt utrustet med messe, salong, bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, garderober, kino og trimrom. Foto: Aas Mek
Brønnbåten er innredet for for tolv personer. Foto: Aas Mek
Fra innsiden av brønnbåten M/S Færøysund. Foto: Aas Mek