På Ballstad, et av de største fiskeværene i Lofoten, jobbes det i disse dager med et spenstig prosjekt. Etter initiativ fra reiselivsnæringa, ses det nå på mulighetene for å etablere en førerløs ferge i havna.

– Et forstudium har vist at dette er et behov. Kystverket og Sjøfartsdirektoratet er også positive, forteller Ørjan Arntzen i Lofoten Matpark, utviklingsselskapet som er ansvarlig for prosjektet.

FERGEPROSJEKT: Ørjan Arntzen, Bjørn-Elin Kärn og Sigfus Kristmannsson i Lofoten Matpark.  Foto: Silje Helene Nilsen

Hovedhavnen ligger mellom Ballstadlandet og Ballstadøya, med næringsvirksomhet på begge sider. Over sundet er det bare 200 meter, men skal du gå fra den ene sida til den andre tar det nærmere én time. Næringslivet på Ballstad har pekt på avstanden som en av de store utfordringene for utvikling av stedet.

– Er du på Ballstad uten bil tar det to timer å gå frem og tilbake mellom Ballstadøya og Ballstadlandet. Tidligere har det vært diskutert både bru og tunnel. Nå jobbes det videre med planer om å ta i bruk ny teknologi og en autonom ferge, noe som vil passe god inn i visjoner om en grønn havn. Det vil binde de to bydelene på Ballstad sammen, og blir en attraksjon i seg selv, sier Arntzen.

FERGE: Det er ikke så langt over sundet, men skal du gå mellom Ballstadlandet og Ballstadøya kan det fort ta en time. Nå jobber næringsaktører på stedet med spenstige ferge-planer. Foto: Silje Helene Nilsen

Før i tida hadde en fløttmann bevilling til å frakte folk over havna på Ballstad.

– Det er et spenstig prosjekt, som vi nå jobber videre med. Kanskje kan fiskerne på Ballstad ta ferge på jobb om noen år, sier Arntzen.