Selskapet vil nå arbeide videre med forsikring av skipet.

Havila Capella har ligget til kai i Bergen siden midten av april. Årsaken er at skipet er finansiert av den russiske långiveren GTLK.

– Det er selvsagt svært gledelig for oss at Utenriksdepartementet har gitt oss en dispensasjon fra sanksjonsforskriften. Det betyr at skipet nå ikke er sanksjonert, siden vi ikke opererer i strid med noen gjeldende sanksjoner, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding.

Håper på løsning

Det blir likevel opp til UD og forsikringsselskapene når skipet kan seile fra Bergen, opplyser Lasse A. Vangstein som er kommunikasjonsansvarlig i Havila Kystruten til Bergens Tidende. Også selskapene som forsikrer skipet må nemlig søke, og få unntak fra sanksjonsbestemmelsene før skipet kan legge fra kai.

– Neste planlagte tur er 4. mai. Vi håper på en løsning og at vi får plass forsikringen for skipet slik at vi kan seile da. Vi har fullt mannskap om bord, og vil i gang så snart som mulig, sier han til avisen.

Refinansiering og eierskifte

Havila Kystruten vil i denne perioden fortsette arbeidet med å sikre refinansiering og eierskifte av Havila Capella.

Enkelte leverandører har behandlet Havila Capella som et sanksjonert skip, og varslet terminering av inngåtte avtaler.

– Vi forventer at leverandørene våre vil fortsette å gi oss støtte og service i tråd med våre samarbeidsavtaler nå som norske myndigheter bekrefter at Havila Capella ikke skal sanksjoneres, sier Martini i meldingen.