Innstramningene som ble varslet 6. oktober, om at russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn kun kan anløpe havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord, trer i kraft fredag 14. oktober, melder Utenriksdepartementet i en pressemelding torsdag.

– Vi ønsker ikke at norske havner og Norge blir et transittland for å frakte varer ulovlig til Russland. Derfor strammer vi inn og øker kontrollen med russiske fiskefartøy. Vi vil om nødvendig iverksette enda strengere tiltak, uttaler utenriksminister Anniken Huitfeldt.

Den russiske tråleren «Kapitan Bulatov» ankom Harstad sist helg, og ligger nå ved en av byens ISPS-kaier og venter på verkstedplass ved Hamek. Den 80 meter lange båten ble bygget som «Berlin» i 2017, og må regnes som en av de mest moderne trålerne i den russiske flåten. Båten ankom Harstad fra Murmansk, ifølge marinetraffic.com. Foto: Jon Eirik Olsen

Økt synlighet

Innstramningen innebærer at alle russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn skal kontrolleres. I tillegg vil politiet ha økt synlighet og patruljere de aktuelle havnene.

– Det er bra at innstrammingen trer i kraft raskt. Politiet vil ivareta sine oppgaver og understøtte øvrige myndigheter, blant annet gjennom synlighet og patruljering, uttaler justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl.

– Stor betydning

Russiske fiskefartøy som ligger på norske verft når endringen trer i kraft, kan få anledning til å fullføre arbeidet. Det er en forutsetning at verftstjenester er i tråd med det til enhver tid gjeldende sanksjonsregelverk. For å avklare dette, bør verftene forhåndssondere med Utenriksdepartementet.

– Det er av stor betydning at den enkelte havne- og kaieier legger til rette for at kontrollmyndighetene kan gjennomføre kontroll på en mest mulig hensiktsmessig måte, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

– Det er av stor betydning at den enkelte havne- og kaieier legger til rette for at kontrollmyndighetene kan gjennomføre kontroll på en mest mulig hensiktsmessig måte, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran. Foto: Silje Helene Nilsen

Havneeiere må også anvise fartøy til identifiserte terminaler/kaier hvor kontroll av fartøyet skal gjennomføres og legge til rette for at fartøyets liggetid ikke blir lenger enn nødvendig.

Fiskeriforhandlinger

Reglene trer i kraft tre dager før norske og russiske fiskerimyndigheter møtes til fiskeriforhandlinger. Grepet har tidligere fått kritikk fra blant annet Russlands ambassade i VG. Fiskeribladet har spurt Nærings- og fiskeridepartementet tidligere denne uken om hvordan regjeringen ser på de nært forestående forhandlingene.

Fiskeribladet har vært i kontakt med Tolletaten torsdag. Etaten viser til sin tidligere uttalelse om at Finansdepartementet har bedt dem om å intensivere kontrollen av russiske fiskefartøy, med sikte på at alle blir underlagt en kontrollhandling.

– Vi har god dialog med Finansdepartementet og våre samarbeidsaktører rundt dette oppdraget. Tolletaten har prioritert arbeidet med å følge opp russiske fiskefartøy betydelig det siste året, og har nå trappet ytterligere opp, har tolldirektør Øystein Børmer uttalt tidligere.

Dette innebærer økt, uniformert tilstedeværelse fra Tolletaten i de aktuelle havneområdene.

– I kontrollene vil vi kunne avdekke alle former for regelbrudd knyttet til varer på skip, eller i forbindelse med lasting og lossing. Eksportkontroll knyttet til varer som er underlagt restriksjoner vil være en del av oppdraget, ifølge Børmer.