CO2-avgift vil gi en ekstra kostnad på opp mot 800.000 kroner. Nå vurderer han å selge båten.

Lennart Danielsen frykter fiskerinæringen på Sør- og Østlandet kan bli utradert om CO2-avgiften innføres for reketrålerne der. Han mener 3000 arbeidsplasser er i spill.

Leder Lennart Danielsen i Fiskerlaget Sør viser til at reketrålerne holder liv i en rekke av mottakene på Sør- og Østlandet. Uten leveranser fra disse, vil mottakene forsvinne, mener han.
Leder Lennart Danielsen i Fiskerlaget Sør viser til at reketrålerne holder liv i en rekke av mottakene på Sør- og Østlandet. Uten leveranser fra disse, vil mottakene forsvinne, mener han.Foto: Kjersti Sandvik

I dag er det 52 aktive reketrålere på Sør- og Østlandet. Disse sliter med marginal lønnsomhet og problemer med å få med seg mannskaper. Leder Lennart Danielsen i Fiskerlaget Sør mener det kan være kroken på døren for en rekke båter og mottak i landsdelen om den varslede CO2-avgiften blir innført.

Skaper verdier

Sør-lederen viser til at det totalt på Sør- og Østlandet er rundt 3000 personer som er direkte sysselsatt i virksomheter knyttet til sjømatsektoren. Rundt 900 av disse befinner seg i Agder fylke, viser en studie utført av analyseselskapet Menon i 2019. I tillegg til disse var 1600 sysselsatte i tilknyttede virksomheter.

Samlet skapte disse arbeidsplassene i Agder verdier for 2,7 milliarder kroner og bidro med 800 millioner kroner i skatter til samfunnet.

Det er 52 aktive reketrålere på Sør- og Østlandet.Arkivfoto: Kjersti Kvile

15 milliarder

– En rekke av arbeidsplassene knyttet direkte til fiskeriene og mottakene på Sør- og Østlandet står i fare dersom reketrålerne ikke lenger finner det regningssvarende å drive fiske, sier Danielsen.

For hele Sør- og Østlandet er det snakk om verdier for 3,3 milliarder kroner direkte knyttet til sjømatnæringene og over 3000 direkte sysselsatte. I tilknyttede virksomheter, som leverandører og tjenesteytere, er det i tillegg over 16.000 sysselsatte og en verdiskapningseffekt på over 15 milliarder, viser rapporten Menon Economics har utarbeidet.

Drepende

Selv ser Danielsen at inntektene ikke er nok til å hente kvalifisert arbeidskraft til båten han eier. Han sliter med å få ansatt en ny skipper. Med en avgift som betyr en ekstra kostnad på 7-800.000 kroner i årlig, ser han ikke hvordan han skal få lønnsomhet i driften av båten.

– CO2-avgiften er drepende for oss og skaper stor negativitet blant fiskerne i sør. Jeg ser ingen fremtid for næringen, dersom den innføres, sier han og ser ikke bort fra at han selv vil selge båt og bruk.

For selv om han kan bunkre i Danmark og på den måten unngå den særnorske avgiften, vil det likevel bety at han må bruke 30.000 liter drivstoff ekstra årlig for å bunkre i Danmark.

Fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen har varslet at CO2-kompensasjonen for fiskeflåten forlenges til også å omfatte 2022 for å gi fiskerne mer rom til å tilpasse seg det grønne skiftet. Det skjer gjennom en utsettelse av den varslede nedtrappingen av CO2-kompensasjonsordningen for fiskeflåten, slik at rammen for ordningen på 255 millioner kroner videreføres i 2022.

Neppe særlig miljøvennlig

Noen båter som driver med fangst av fisk, går allerede til Danmark for å bunkre. De leverer samtidig annenhver leveranse av fangstene sine der, mens Egersund er landingshavn når de ikke må bunkre, viser Danielsen til.

– Det er snakk om mellom 15 til 20 millioner liter med bunkers som båtene kan hente fra Danmark. Dette kan umulig være miljøvennlig, sier han.

Resultatet mener han kan bli at reketråltillatelsene som er fordelt på over 50 trålere i dag, blir konsentrert på noen få båter. Han ser allerede at noen har meldt sin interesse for tillatelsene. Han kjenner også til flere lokale fiskere som har utsatt fornyelse som følge av varslene om avgiften.

Setter sin lit til Sp

Fiskeribladet har bedt næringspolitisk talsperson Geir Pollestad i Senterpartiet om å si hvor steilt partiet vil stå på for at de utsatte reketrålerne i Skagerrak skal få kompensert for CO2-avgiften de kan bli pålagt.

Både Pollestad og partileder Trygve Slagsvold Vedum har møtt Danielsen og fått innblikk i hva økte CO2-avgifter vil bety for reketrålerne på Sørlandet. I en debatt tidligere i år, sa Pollestad at Senterpartiets holdning er at fiskeriene er klimavennlige slik de er i dag.

– Dette er viktig å få belyst i Stortinget, slik at vi ikke kan si i ettertid at dette visste vi ikke, sa Sps fiskeripolitiske talsperson. Han lovet der å mobilisere en motstand mot alle fiskeavgiftene.

Pollestad bekrefter nå i et svar sendt på sms til Fiskeribladet at CO2-saken er en sak partiet har tatt standpunkt til.

– Det er en sak der vi har et klart standpunkt om ikke å kvele fiskerne med avgift, sier han og legger til med et smilefjes;

– Så forhandler vi ikke gjennom media.

Vedum lovet

Partileder Trygve Slagsvold Vedum sier på Senterpartiets nettside at de går inn for en klimapolitikk som reduserer utslippene uten å gjøre hverdagen vanskeligere eller dyrere for folk. Partiet vil ha klimakutt uten avgiftsøkning og løsninger som passer for hele Norge.
Arbeiderpartiet har også sagt at de vil videreføre kompensasjonsordning for CO2-avgiften. I en pressemelding fra partiet, viste fiskeripolitiske talsperson Cecilie Myrseth til at fiskerinæringen er en særlig utsatt næring når CO2-avgiften skal økes. Ennå finnes det ikke gode nok utslippsfrie alternativer til dagens drivstoff, viste hun til der.

Fiskeribladet har spurt Myrseth om hun kan bekrefte at dette er noe Ap vil ta med i regjeringsforhandlingene. Hun viser til at hun har tatt ferie noen dager.

– Så får sonderinger og forhandlinger være nettopp det, i de rom de hører hjemme, sier hun i en sms til Fiskeribladet.

(Vilkår)
Publisert 17. September 2021, kl. 03.01Oppdatert 17. September 2021, kl. 03.01
CO2-avgiftLennart DanielsenSenterpartietSkagerrakGeir Pollestad