I november dro «Slaatterøy» nesten 16 millioner kroner i NVG-sild om bord. Lasten ble levert i Danmark. I Norge hadde ikke mottakene kapasitet eller konkurransedyktig pris å tilby.

Også i butikkene faller silda mellom to stoler. Det som er tradisjonsmat til jul, er fraværende på middagsbordene i det ganske land. Og skulle behovet melde seg, er fersk sild stort sett umulig å få fatt i. Hva har skjedd siden sildas glansdager? Dette er del to av et live-arrangement på Statsraaden bar i Bergen. Del én kan du fortsatt høre her:

Fiskeribladet, med journalist Kjersti Sandvik i spissen, har trommet sammen et panel bestående av Jan Fossberg, styreleder i Gjendemsjø Seafood, Bjørn Djupevåg, konservator ved fiskerimuseet, Bjarte Finne, sildeambassadør og kokk og ikke minst Dag Lindebjerg, NRK-journalist og sildeentusiast. Dette er del to, og siste del av paneldebatten:

Der NRK-veteran Dag Lindebjerg aller helst fisker silda selv, etterlyser han også lettvint tilgjengelighet for de som «ikke gidder». I Danmark er sild fremdeles et ettertraktet produkt, mye på grunn av smørbrød-kulturen, som danskene har vært flinke på å bevare, forteller kokk Bjarte Finne. I hans yrke har sild knapt vært tema, og han tror få vet hva de skal gjøre med ressursen om den kommer opp på benken.

Bjørn Djupevåg, konservator ved Fiskerimuseet, dro lytterne gjennom sildas tradisjonelle betydning for Norge. Foto: Ketil Svendsen

Også nyere trender har gitt overraskende salg for norske produkter. Bjørn Djupevåg trekker frem det svært konservative Japan, som har omfavnet laksen til bruk i sushi.

– Altså, når dem kulturen tar opp i seg et helt nytt produkt, så tenker jeg at det må være mulig å reintrodusere silda i den norske kulturen!

Klarer panelet å dra silda inn fra kulden, ut i butikkene og opp på spisebordet? Det får du vite om du klikker deg inn på spillerne øverst i saken. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

Her finner du noen av våre nyeste episoder: