Tok kampen med myndighetene – fikk ny snøkrabbetillatelse
Nærings- og fiskeridepartementet overprøvde Fiskeridirektoratet og ga rederiet ny snøkrabbetillatelse.
LHN Fiskeri med den vel 53 meter lange båten «K. Nyvoll» fikk medhold i Nærings- og fiskeridepartementet i sin klage, om nei til nytildeling av snøkrabbetillatelse fra Fiskeridirektoratet.
Ifølge departementets vedtak har Fiskeridirektoratet lagt til grunn en streng objektiv fortolkning av en av unntaksbestemmelsene for å få snøkrabbetillatelse:
– Dumt spørsmål
«Dersom eier av fartøyet er tildelt snøkrabbetillatelse for fartøyet og før 16. mai 2022 har gjort omfattende ombygging av fartøyet for å tilpasse dette til fangst av snøkrabbe på en måte som ikke er reverserbar».
Departementet har omgjort Fiskeridirektoratets vedtak 10. oktober i fjor, etter blant annet en samlet vurdering av investeringene.
Reder Lars Harald Nyvoll er selv skipper på årets første snøkrabbetur. Han sier at «K. Nyvoll» er i gang i nordfeltet i Barentshavet.
– Dumt spørsmål, ler Nyvoll.
– Klagen førte fram. Vet ikke hva jeg skal si utover det. Den taler for seg selv, sier snøkrabbeskipperen.
Nyvoll sier at de så vidt er kommet i gang med å sette teiner.
– Vi er langt opp i nordfeltet ved Sentralbanken. Vi har satt 4000 teiner hittil. Vi har 7000 teiner totalt, men da må vi til land og hente flere, sier han.
Fartøyet har en kvote på 650 tonn snøkrabbe som skal fryses i fabrikken om bord.
– Vi har også meldt oss på for levende levering av fersk krabbe, med 60 tonn. Vi skal levere i Honningsvåg, sier Nyvoll.
Hengte seg opp i dato
Fiskeridirektoratet hengte seg opp i skjæringsdatoen 16. mai 2022. Direktoratet mener blant annet at det ikke er tilstrekkelig i forhold til unntaksbestemmelsen i vilkårene for ny snøkrabbetillatelse for 2025, at det er inngått bindende kontrakt om ombygging av fartøy innen den dato.
Direktoratet mener at det heller ikke er tilstrekkelig at ombygging er påbegynt, ved at det er innkjøpt komponenter til en ombygging før den dato.
Norges Fiskerlags advokat Ståle Hellesø skrev på vegne av rederiet i klagen; « at det på tidspunktet for publisering av skjæringsdato, den 16. mai 2022, ikke ble presisert hvorvidt det ville skilles mellom investeringer foretatt i kontrahering av nybygg og investeringer ved vesentlig ombygging av eksisterende brukt fartøy. Videre at det ved tidligere lukkingsprosesser har vært kontraheringstidspunktet som har vært avgjørende både ved nybygg og ombygging av fartøy».
– Klart innenfor vilkåret
Departementet skriver at i Nyvolls sak var ti prosent av kjøpesummen på 40 millioner kroner overført før skjæringspunktet. Men departementet mener at kjøp av fartøyet ikke skal regnes med i ombyggingskostnaden.
Men rederiet overførte 5. mai 2022, altså før skjæringsdatoen, 3,5 millioner kroner til verftet i Skagen i Danmark, som forskudd på kjøp av stål for ombyggingen. Totalkostnaden for ombyggingen var cirka 150 millioner danske kroner.
Utvidelsen av fartøyet og ny snøkrabbefabrikk lå på cirka 38 millioner danske kroner.
Departementet skriver i sitt vedtak: « Totalkostnaden for ombyggingen av fartøyet er dermed klart innenfor vilkåret om «omfattende ombygging» i konsesjonsforskriften § 6–2 annet ledd bokstav b. Tidspunktet for anskaffelsen av fartøyet gjør likevel at LHN Fiskeri havner i en særegen posisjon, hvor det ikke var praktisk mulig å gjennomføre en ombygging før skjæringsdatoen».
Vedtaket ble derfor at LHN Fiskeri AS kan nytildeles snøkrabbetillatelse etter konsesjonsforskriften § 6–2 annet ledd bokstav b.
(Vilkår)Vilkår for snøkrabbetillatelse
Rettslig grunnlag
Vilkårene for tildeling av snøkrabbetillatelse framgår av konsesjonsforskriften § 6–2. Av første ledd framgår det at følgende vilkår må være oppfylt for nytildeling av snøkrabbetillatelse:
- a. Fartøyeier må ha fangstet snøkrabbe med fartøy med snøkrabbetillatelse i to av
- årene 2020, 2021 og 2022 innen 16. mai. Dersom fartøyeier skiftet fartøy i denne
- perioden, skal man se hen til fangst både med utskiftingsfartøyet og med
- erstatningsfartøyet. Tillatelsen tildeles erstatningsfartøyet, dersom fartøyeieren har
- skiftet fartøy etter 16. mai 2022 og oppfylte vilkåret i første punktum med
- utskiftingsfartøyet.
- b. Fartøyet må være registrert i Merkeregisteret.
- c. Fartøyet må være egnet og utrustet for fangst av snøkrabbe med teiner i
- Barentshavet.
- d. Søknad om tildeling av snøkrabbetillatelse må være innsendt innen frist fastsatt av
- Fiskeridirektoratet. Denne fristen gjelder også søknad om unntak fra hovedregelen.
Av annet ledd framgår at det kan gjøres unntak fra vilkåret første ledd bokstav a i følgende
tilfeller:
a. Dersom eier av fartøyet er tildelt ervervstillatelse for nybygg og snøkrabbetillatelse, og har inngått bindende kontrakt om kontrahering av nybygg utrustet og egnet for fangst av snøkrabbe før 16. mai 2022.
b. Dersom eier av fartøyet er tildelt snøkrabbetillatelse for fartøyet og før 16. mai 2022 har gjort omfattende ombygging av fartøyet for å tilpasse dette til fangst av snøkrabbe på en måte som ikke er reverserbar.
Til slutt framgår det at det ikke skal gjøres unntak etter andre ledd «dersom fartøyet var egnet og utrustet for fangst før 1. januar 2020.»