Redusert lønnsomhet for fiskeflåten: En fartøygruppe har halvert inntektene
Den norske fiskeflåten opplevde en svak reduksjon i lønnsomheten fra 2022 til 2023. Det er likevel store variasjoner mellom fiskeriene, og mellom de ulike fartøygruppene.
Det viser Fiskeridirektoratets lønnsomhetsundersøkelse for fiskeflåten for 2023.
Tallene viser en svak reduksjon i inflasjonsjusterte driftsinntekter for flåten sett under ett, fra 29,3 milliarder kroner i 2022 til 28,8 milliarder kroner 2023.
De totale driftskostnadene var 23,8 milliarder kroner, og driftsresultatet for flåten var dermed fem milliarder kroner i 2023. Driftsmarginen ble redusert fra 18,1 prosent i 2022 til 17,3 prosent i 2023.
Høyest driftsmargin
De pelagiske fiskeriene sett under ett opplevde en økning i driftsmargin fra 22,8 prosent i 2022 til 27,1 prosent i 2023, skriver direktoratet.
Samtlige fartøygrupper, med unntak av kystnotfartøy under 11 meter, opplevde en økning i driftsmarginen i 2023. Pelagiske trålere er den fartøygruppen i de pelagiske fiskeriene som opplevde størst økning i driftsmargin, fra 19,9 prosent i 2022 til 28 prosent i 2023.
Ringnotsnurpere er fartøygruppen med høyest driftsmargin, på 28,3 prosent i 2023.
Bunnfiskeriene opplevde samlet sett en reduksjon i driftsmarginen fra 2022 til 2023, fra 15,7 prosent til 11,3 prosent. Her er det imidlertid større variasjoner mellom de ulike fartøygruppene sammenlignet med de pelagiske fiskeriene, skriver Fiskeridirektoratet.
De havgående fartøyene i bunnfiskeriene opplevde totalt sett en reduksjon i driftsmargin fra 16,9 prosent i 2022 til 8,2 prosent i 2023.
Størst reduksjon
Reduksjonen er størst for fartøygruppen havgående krabbefartøy. For denne fartøygruppen er driftsinntektene mer enn halvert fra 2022, mens driftskostnadene ligger på omtrent samme nivå. Dette resulterer i en kraftig nedgang i resultatet fra 2022 til 2023.
Kystfiskefartøyene i bunnfiskeriene opplevde samlet sett en svak økning i driftsmarginen, fra 14,3 prosent i 2022 til 14,8 prosent i 2023. Blant de konvensjonelle kystfiskefartøyene opplevde samtlige fartøygrupper, med unntak av konvensjonelle kystfiskefartøy 15-20,9 meter, en økning i driftsmarginen.
Kystreketrålerne opplevde også en økning i driftsmarginen, fra -1,1 prosent i 2022 til 5,6 prosent i 2023. Etter flere år med negativt driftsresultat oppnår altså kystreketrålerne et positivt driftsresultat igjen, skriver direktoratet.
Økte finanskostnader
Økte finanskostnader fører likevel til et negativt resultat før skatt for fartøygruppen i 2023. Med unntak av fartøygruppene med de minste fartøyene, øker finanskostnadene generelt for alle fartøygrupper fra 2022 til 2023.
Fartøygruppenes samlede kostnader til drivstoff er noe redusert fra 2022 til 2023. Samtidig ser vi en liten økning i drivstofforbruket for flåten totalt sett.
(Vilkår)