Som alle andre artister mistet Tromsø-bandet «Violet Road» alle spillejobbene de hadde planlagt denne sommeren på grunn av korona-situasjonen.

Det var derfor bassisten i bandet, Hogne Rundberg, så sitt snitt til å kjøpe seg inn i sin tidligere arbeidsplass; turistbåten «Vulkana», for å få flere sjøbein å stå på. I sommer inntar hele bandet båten og setter seil mot ulike kaier i Nord-Norge for å holde konserter.

– I år har vi lagt opp til tidenes sommerferie for oss selv. Vi «setter seil» på verdens fineste båt, «Vulkana», og stikker innom 18 helt fantastiske steder langs vår nydelige kyst for å spille og lage god stemning, sier bassisten i Violet Road, Hogne Rundberg til Fiskeribladet.

VED KYSTENS HUS: Rett utenfor Norges Råfisklags hovedbygning i Tromsø driver turistbåten «Vulkana» sin virksomhet. Foto: Jørn Mikael Hagen

Dømt til kondemnering – endte opp som kystscene

For 10 år siden jobbet Rundberg som daglig leder på den nylig ombygde hvalfangstskuta «Vulkana».

Båtens mangfoldige historie startet ved et lite skipsverft på Lista, og var på vei til å bli dømt til kondemnering, da noen fikk øynene opp for den vakre skuta.

Det var kulturentreprenør Erlend Mogård-Larsen, som blant annet står bak kystkulturprosjektet SALT, som opprinnelig kjøpte båten og fikk den konvertert til turist- og ekspedisjonsskip.

Båten har de senere årene gått i turistfart på kysten av Troms, ombygd som flytende spa, med sauna, badestamp, stupetårn og det hele.

SJØMANN OG BASSIST: Hogne Rundberg er bassist i Violet Road og kystkulturentreprenør. Foto: Privat

Bygd på Lista

I en artikkel gjengitt på Vulkanas egen nettside, skriver tidligere Aftenblad-journalist Jone Laugaland om fartøyets historie.

Ifølge henne het «Vulkana» opprinnelig «Viga» og var ei fiskeskøyte bygd av Karstein Brekne på verftet sitt i Borhaug på Lista vinteren 1957 – for den kjente Ryfylke-fiskeren Mikal Viga og sønnene Odd og Malvin, fra Hundsnes i Hjelmeland.

Fra våren 1957 ble «Viga», ifølge Laugaland, satt inn i pelagisk fiske av brisling, storsild, nordsjøsild og makrell. Men på 1960-tallet førte en svikt i sildefisket til at storsilda ble freda.

Sønnene Odd og Malvin Viga forlot, ifølge Laugaland, fiskeriene i 1972 og solgte med det «Viga» til Fredrikstad der den skulle få et kort opphold under navnet «Bastviken».

Så ble båten solgt nordover og startet sin karriere som fiske- og fangstskute.

SILDESNURPER: «Viga» var en opprinnelig en sildesnurper som holdt til på Ryfylke i Rogaland. Foto: Vulkana.no

Solgt til Reine som kvalfangstskute

For kun kort tid etter at båten ble solgt til Fredrikstad kjøpte fisker og reder Leif Andersen, fra Reine i Lofoten, skuta og driftet den over en lang periode med tradisjonelt fiske på vinterstid.

Andersen døpte om fartøyet til «Leif jr.» og utstyrte den også for småhvalfangst, som han drev med i sommerhalvåret.

Leif Andersen skulle etterhvert selge båten til Henningsvær i Lofoten- der de nye eierne ga skøyta navnet «Heimøybas».

MÅTTE BERGES: «Ofsen», som nettopp hadde ankommet Andøya fikk i juni 2012 problemer med roret og måtte assisteres av Redningsselskapet til kai på Andenes. Foto: Per H. Abrahamsen / Redningsselskapet

Roret løsnes utenfor Andenes

Fra Lofoten gikk ferden videre til Vesterålen og Andenes. Der fiskefartøy gikk under navnet «Ofsen» som not- og snurrevadbåt.

I 2003 fikk båten, som ganske nylig var ankommet fra Henningsvær, problemer med roret og måtte eskorteres til land av Redningsselskapet.

Ifølge ett av mannskapet om bord på redningsskøyta, som var med under aksjonen, var det roret som hadde løsnet på båten og bildet av hendelsen ble foreviget av Per H. Abrahamsen.

I 2007 lå skuta ved ei kai på Senja ustrukturert av fiskeflåten, forlatt og klar til opphugging, da entusiaster, med Erlend Mogård-Larsen i spissen, kjøpte båten for å konvertere den til turist og ekspedisjonsbåt.

Vulkana

Tidligere fiske- og hvalfangstskute

Skipet er klassifisert som Havgående Fartøy A og utrustet for lengre ekspedisjoner.

Fasiliteter om bord for besetning på 5 og 12 passasjerer.

73 fot

80 tonn

480 hk Caterpillar D353

Tidligere navn: «Viga», «Bastviken», «Leif jr.», «Heimøybas» og «Ofsen».

Kilde: Vulkana.no

Det var den prisbelønte finske arkitekten Sami Rintala som fikk i oppdrag å tegne om båten. Han tegnet inn en vedfyrt kvensk sauna, badestamp og tyrkisk dampbadstu. Båten fikk overnatting til 12 gjester og 5 crew, et eget kjøkken med spiseplass og lounge med peis under dekk. På akterdekket ble ribb og stupebrett installert og nå er fordekket rigget med egen musikkscene.

FJORDFISKER FRA KÅFJORD: Hogne Rundberg er av sjøsamisk slekt i Birtavarre i Kåfjorddalen. Foto: Geir Daasvatn

Fikk kjærlighet for båten

Den sjøvante kåfjordingen Hogne Rundberg fant sin store kjærlighet i skøyta og da båten ble lagt ut for salg i 2019, valgte bassisten derfor å kjøpe den ene halvparten av båten.

Med dette har bandet hans også funnet en vei rundt koronarestriksjonene og legger denne sommeren ut på en kystturné med egen flytende konsertscene.

Planen er å legge til kai ved flere brygger i Nord-Norge og spille konserter for folket.

– På de aller fleste stedene, der det er praktisk mulig, blir det en familiekonsert på ettermiddagen, og så en kveldskonsert, forteller bassist i bandet, Hogne Rundberg.

Violet Road besøker disse stedene i sommer:

15. juli – Furuflaten

16. juli – Djupvik

17. juli – Uløya

18. juli – Lyngseidet

22. juli – Husøy

23. juli – Meløyvær

24. juli – Risøyhamn

25. juli – Gratangen

6. august – Støtt

7. august – Nesna

8. august – Lurøy

9. august – Kvarøy

10. august – Myken

11. august – Røst

12. august – Sørvågen

13. august – Skrova

14. august – Bø i Vesterålen

15. august – Lysnes