Verdens største brønnbåt skal bygges av Havyard for Sølvtrans og vil koste vel 500 millioner kroner, skriver selskapene i en felles pressemelding.

– Vi tar ingen shortcuts når det gjelder utstyr til og transport av levende fisk. Etter 31 år i bransjen og som pionerer innen utvikling av brønnbåter, så vet vi hva som skal til, sier administrerende direktør i Sølvtrans, Roger Halsebakk.

Til Tasmania

Fartøyet vil kunne romme 7.450 kubikkmeter vann i fisketankene, noe som er over dobbelt så mye som normalt store brønnbåter. I tillegg skal båten kunne ta med seg 5.000 kubikkmeter ferskvann, skriver Havyard i en pressemelding.

Etter levering skal den inn på en ti-årskontrakt for oppdrettsselskapet Huon ved Tasmania utenfor Australia. Tasmania har knapphet på ferskvann både når det gjelder kvalitet og tilgjengelighet. Dette er løst ved at det nye Havyard-designet får utstyr som kan produsere nesten 17 millioner liter ferskvann per døgn, vises det til i meldingen.

Bekjempe gjellesykdom

Ferskvannet blir brukt til «laksehospital». Fisken blir tatt opp av merdene og svømmer i ferskvann for å bekjempe den amøbiske gjellesykdomen AGD (Amøbegjellesykdom). På Tasmania skjer dette omtrent en gang i måneden. Med ferskvannanlegget og tankene, kan man ta fisken i en hel 240-meters merd og behandle samtidig.

– Det er en stor fordel og vil stresse fisken mindre. Det igjen gir både bedre kvalitet på fisken og kortere avbrekk i veksten for fisken, sier Halsebakk.

Den store produksjonen av ferskvann i tillegg til renseanlegg som gjør at vannet kan brukes flere ganger, fører til at båten slipper å avbryte arbeidet og gå til land for å fylle nytt vann.

Laksen blir lastet opp i tanker med ferskvann der fisken får svømme rundt i cirka tre timer samtidig med at den kan bli transportert til en ny merd.

Ronja Storm blir ustyrt for fiskesortering, transport av slaktefisk og smolt samt at den utstyres for medisinering. Det er også lagt vekt på både stabilitet og redusert støy, vises det til i meldingen.

Havyard Design & Solutions leverer design og engineering, Havyard Ship Technology skal utruste, Havyard Power & Systems skal levere dieselelektrisk maskineri og fremdriftssystem, automasjon og broløsning og MMC First Process leverer alt av fiskehåndteringsutstyr.