Forrige uke lanserte opplysningskontorene for landbruket Norges og Norges sjømatråd en stor undersøkelse om ungdoms matvaner. Undersøkelsen er gjort blant ungdom i alderen 13-16 år, i forbindelsen med felleskampanjen Sunn ungdomsmat. Prosjektet er finansiert av Gjensidigestiftelsen og har som mål å få flere ungdommer til å følge Helsedirektoratets kostholdsråd, skriver Norges sjømatråd.

Dropper frokost og matpakke

Undersøkelsen viser blant annet at ungdom av foreldre med lav utdannelse dropper frokost i større grad enn de med foreldre med høyere utdannelse.

Ungdommene som dropper frokost har også sjeldnere med seg matpakke på skolen sammenliknet med de som spiser frokost.

Isteden handler de oftere i butikk, kiosk, gatekjøkken utenfor skolen.

– Frokost er utrolig viktig. Det gir et godt grunnlag for resten av dagen, forteller prosjektleder for prosjektet Sunn ungdomsmat Silje Thoresen Tandberg.

- Parallelt er det viktig at unge får med seg nok mat i matpakken, undersøkelsen avdekker at matpakken ofte er litt liten. Dette er en av grunnene til at Opplysningskontorene i landbruket og Norges sjømatråd lanserer en helårskampanje som fokuserer på hva ungdom mener selv er sunn mat og hvordan de mener man bør spise og som er laget på ungdommens egne premisser, sier Tandberg.

Velger bort fisk, frukt og grønt

Til tross for at de fleste ungdommer vet hva som er sunt og usunt, er etterlevelsen en utfordring. Mange dropper sunn mat til fordel for boller og energibarer, viser undersøkelsen.

For sjømatens vedkommende vet 66 prosent av de spurte at de bør spise sjømat 2-3 ganger i uken.

- Problemet er at de ikke får i seg så mye fisk, hverken hjemme til middag eller som pålegg på skolematen, sier Kristin Pettersen, direktør markedsføring og PR i Norges sjømatråd.

- Hele 69 prosent tror de selv spiser mindre fisk enn hva myndighetene anbefaler.

Sjømatrådet satser på de unge

Sjømatkonsumet hos de unge har gått kraftig ned de siste årene. En gjennomsnittlig åttendeklassing spiser mer godteri enn fisk og nesten fire ganger så mye rødt kjøtt som sjømat. Norges Sjømatråd satser derfor i det norske markedet for å øke konsumet. I tillegg til deltakelsen i Sunn ungdomsmat, er Sjømatrådet med i «Mer-av» - kampanjen og har igangsatt prosjektet «3 i uka».

-«3 i uka» har som hovedmål å øke den yngre generasjonens lyst til å spise mer sjømat. Med positive påminnelser og budskap om at «sjømat» smaker «digg» ønsker vi å endre holdningene, sier Pettersen.

- Mange unge tenker på sjømat som noe kjedelig og pliktbetont. Med kampanjen ønsker vi å endre assosiasjonene til at sjømat er trendy og smaker godt, sier Pettersen.