Havnesjef Ole Osland i Vågan Havnevesen ser positivt på nyheten om at Hurtigruten vil seile helkommersielt mellom Bergen og Kirkenes de dagene de ikke har anbud fra staten på kystruten. Både han og reiselivsnæringa ser muligheter for Lofoten med flere anløp, skriver Lofotposten.

Forrige uke ble det klart at de to rederiene Hurtigruten AS og Havila deler på anbudet fra staten på kystruta Bergen–Kirkenes fra 2021.

Det betyr at Hurtigruten skal seile med syv skip, mens Havila skal gå med fire skip. Anbudet fra staten innebærer fortsatt 34 anløp langs kysten. Fire av elleve dager blir det ikke Hurtigruten, men Havila som legger til kai i Stamsund og Svolvær.

Hurtigruten AS har imidlertid slått fast at de akter å seile mellom Bergen og Kirkenes hver dag, også de dagene rederiet ikke har anbudet. De største skipene skal da seile rene kommersielle seilinger til utvalgte havner langs kysten, skriver avisen.

– Da vil vi dessverre ikke få lov til å ta med oss lokalpassasjerer, men vil fylle skipene med gjester fra hele verden, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

I Lofoten kan det gi flere anløp som følge av at Hurtigruten også vil seile langs kysten parallelt med Havila enkelte dager.

– Det er plenty med muligheter, mener havnesjef Ole Osland i Vågan Havnevesen KF.

Han sier at kaia inne i sentrum som Hurtigruten i dag legger til er satt av mellom halv seks til halv elleve på kvelden.

– Det betyr at i store deler av døgnet er kaia ledig. Jeg ser helt klart muligheter, sier han til Lofotposten.

For det kommunale havnevesenet vil flere anløp bety flere inntekter.

– Svolvær er en populær havn fordi man kommer nær inntil byen. De skal seile på de stedene de synes er interessant og da tror jeg Svolvær fort kan være interessant, mener havnesjef Ole Osland, ifølge avisen.

Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten tror Hurtigruten AS vil satse i Lofoten, også kommersielt.

– Jeg er ikke i tvil om at Hurtigruten vil bruke Lofoten i den satsingen, så blir det spennende å se hvordan de velger å gå inn i det. Lofoten er allerede et av høydepunktene til Hurtigruten, så jeg tror at de kommer til å ligge en stund her, sier hun.

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten sier til Lofotposten at de kommer til å seile til mange av dagens havner, men også med nye anløp. Hvilke dette blir er imidlertid ikke avklart, sier hun.