– Jeg har fått masse muligheter i NHST både som journalist og inn mot digital utvikling, forretningsutvikling og det siste året i globale publikasjoner. Det tror jeg gir meg en bakgrunn og en forståelse for både medieøkonomien og for selskapet som jeg tror er en stor fordel, sier NHSTs ferske konsernsjef, Trond Sundnes (46).

Er journalistbakgrunnen noe du har solgt inn i prosessen?

– Jeg tror styret kjenner meg ganske godt. Jeg har vært i selskapet siden 2007 og har fått muligheter underveis. Jeg har vist frem min kompetanse de siste årene, og vært gjennom en prosess nå der styret tok et valg til slutt, som jeg var glad for.

NHST Media Group eier blant annet Dagens Næringsliv og en rekke internasjonale publikasjoner. Konsernet er delt i tre områder: Norske publikasjoner, globale publikasjoner og teknologiselskapene innenfor såkalt «software-as-a-service». Det segmentet består av Mynewsdesk og det franske selskapet Mention som ble kjøpt opp i 2018.

Sundnes kommer fra stillingen som konserndirektør for NHSTs globale publikasjoner. Han har tidligere også vært utviklingsredaktør, leder og journalist i Dagens Næringsliv, og blant annet vunnet Skup-prisen for avisen.

Ingen 100-dagers plan

I fjor måtte NHST skrive ned verdien av det franske selskapet Mention med 80 millioner kroner, på grunn av «et utfordrende marked som følge av koronasituasjonen». Det sendte egenkapitalen til konsernet i minus, samtidig som hele virksomheten ble rammet av koronapandemien.

NHST-ledelsen iverksatte da vesentlige kostnadsbesparelser.

I slutten av mai i fjor besluttet NHST å hente 50 millioner i frisk kapital fra eierne. Kort tid etterpå kom nyheten om at ukeavisen Morgenbladet ble solgt til Mentor Medier for rundt 40 millioner kroner.

I oktober i fjor varslet daværende konsernsjef Hege Yli Melhus Ask overraskende at hun slutter etter kun to år i jobben. Siden den gang har styret jobbet med å finne hvem som blir hennes etterfølger.

For hele 2020 endte resultatet før skatt for konsernet på -74 millioner kroner, grunnet nedskrivningen i Mention. Ifølge Sundnes blir den viktigste utfordringen videre å fortsette det digitale skiftet som mediekonsernet har stått i de siste årene.

Hvordan skal NHST med deg som konsernsjef henge med på den digitale utviklingen fremover?

– Jeg tenker vi skal gjøre veldig mye av det vi har gjort bra de siste årene. Jobbe utrolig bra med journalistikken, med produktene våre og utvikle journalistikken og produktene. Så må vi være lønnsomme som vi har vært de siste par årene. Fortsetter vi å gjøre det, så kommer vi en posisjon hvor vi selv kan ta nye posisjoner og vokse og videreutvikle produktene våre, sier Sundnes.

– Så må vi finne vår plass i dette medielandskapet. Det har jeg veldig tro på at vi skal gjøre.

Hva er din strategi?

– Jeg har ingen 100-dagers plan, men siden jeg kjenner konsernet veldig godt så har jeg fått tenke litt. Jeg har akkurat sagt ja, så jeg skal bruke litt tid på å tenke og snakke med ansatte, og bli litt bedre kjent igjen med DN som jeg ikke har jobbet i på en stund, før han legger til:

– Så kommer vi til å komme tilbake. Vi er i en mediebransje som er i endring hele tiden, og det skal vi følge med på.

Glad for å rekruttere internt

– Vi har gjort en grundig prosess. Vi har brukt tid og har hatt veldig gode diskusjoner, og vi har også benyttet oss av et eksternt rekrutteringsfirma til å være med å hjelpe til i denne prosessen, sier styreleder Anette Olsen i NHST om ansettelsesprosessen av Sundnes og legger til:

– Vi synes jo det er utrolig hyggelig nå å ha en intern, ikke bare kandidat, men nå også valgt intern person som kjenner organisasjonen veldig godt og har vært her i mange år, som nå har takket ja til jobben, sier hun.

Olsen forteller at styret har hatt fokus på vekst, og at Sundnes med den bakgrunnen har fra journalistikken vil være rett person til å ta tak i mulighetene fremover.

Hva blir det viktig å ta tak i fremover?

– Først må han få litt tid til å sette seg inn i jobben, så er det jo klart at det er store endringer også i mediebransjen. Hele koronapandemien har gjort at de digitale plattformene har skutt fart, men også endret seg. For vårt vedkommende så gjelder det jo hele tiden å passe på at vi er i forkant i utviklingen og bygger på alt det vi har, som vi er veldig stolt av. Vi skal bygge videre på det på en riktig måte og bygge et sterkt konsern som også hevder seg godt i konkurransen i fremtiden.