Stad skipstunnel blir fullfinansiert og klargjort til åpning i 2025 i regjeringens framlegg til ny Nasjonal Transportplan. I dag legger regjeringen fram en egen sak til Stortinget om å bygge Stad Skipstunnel.

- Stad Skipstunnel vil åpne opp Vestlandet sjøvegen, og ha større ringvirkninger for utviklingen av kysten i framtida enn de fleste kan se for seg i dag. Jeg er svært fornøyd med at regjeringa nå gir «full gass» og fjerner all tvil om videre framdrift for Stad Skipstunnel.

Det sier ordfører i Stad og 1. kandidat for Venstre i Sogn og Fjordane, Alfred Bjørlo, i en pressemelding fredag.

Stad skipstunnel vil bli 1,7 kilometer lang og være dimensjonert for skip på størrelse med hurtigruteskipa og store ringnottrålere. Seilingsbredden er på 21,5 meter, seilingshøgde på 33 meter og seglingsdybde på 8 meter.

I ny Nasjonal Transportplan har regjeringen foreslått at det settes av 3,4 milliarder kroner til tunnelen.

Etter regjeringens budsjettforhandlinger med Frp i fjor, ble det satt av 75 millioner kroner til oppstart av Stad skipstunnel i 2021.