I Nasjonal transportplan 2022–2033 som ble lagt frem fredag, vil regjeringen bevilge 33 milliarder kroner til ulike kystformål.

Dette sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding at vil bidra til effektive havner og transportkorridorer. I tillegg skal det bedre beredskapen mot akutt forurensning.

Midlene blir fordelt slik:

  • 17, 8 milliarder: Drift, vedlikehold, navigasjonsutstyr, sjøtrygghetstjenester, digitale tjenester og beredskap mot akutt forurensning.
  • 12,6 milliarder: Tiltak knyttet til farvann, som utbedringer av innseilinger, merking og utdyping.
  • 2,5 milliarder: Sjøtransport og havner.

I en pressemelding sier Kystrederiene at de er forsiktig optimistisk med NTP for 2022-2033. De ser positive signaler for fortsatt godsoverføring fra vei til sjø, konkrete tiltak for farledsutbedring og Stad Skipstunnel.

Penger til Troms og Finnmark

For Bognes, Hamarøy, Narvik, Lødingen, Tjeldsund og Harstad kommuner er det satt av 284 millioner kroner i første seksårsperiode for å utbedre farvannsledere. Sjømerkene skal fornyes og oppgraderes.

En rekke innseilinger ved ulike havner i Troms og Finnmark skal utbedres:

Vardø havn: Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Vardø havn. Tiltakene er på 200 millioner kroner. Det er lagt til grunn oppstart med 65 millioner kroner i første seksårsperiode.

Kjøllefjord havn: Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Kjøllefjord havn. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 208 millioner kroner. Det er lagt opp til oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode.

Leirpollen: Innseilingen skal mudres og det skal settes opp nye sjømerker i farvannet inn mot Leirpollen. Kostnadsanslagene for tiltakene er på 109 millioner kroner. Prosjektet har oppstart og er fullfinansiert i første seksårsperiode.

200 millioner kroner skal gå til ulike tiltak for å ruste opp Vardø havn og innseilingen. Foto: Eskild Johansen

Årviksand havn: Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Årviksand havn. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 67 millioner kroner. Det er lagt opp til oppstart og fullfinansiering i første seksårsperiode.

Senjahopen: Det skal gjøres utdypinger i innseilingen og havna. Kostnadsanslaget er 127 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.

Engenes fiskerihavn: Det skal gjøre utdypinger i havna og moloen skal bygges ut. Kostnadsanslaget er 95 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.

Gamvik fiskerihavn: Det skal gjøre utdypinger i havna og moloen skal bygges ut. Kostnadsanslaget er 72 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.

Kamøyvær i Nordkapp kommune Foto: Tor Mikkola

Kamøyvær fiskerihavn: Det skal gjøre utdypinger i havna og moloen skal bygges ut. Kostnadsanslaget er 33,5 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Troms og Finnmark har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.

Penger til Nordland

Innseiling Andenes: Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Andenes havn. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 440 millioner kroner. Prosjektet er prioritert i første seksårsperiode.

Værøy havn: Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Værøy havn. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 374 millioner kroner. Det er lagt til grunn oppstart med 300 millioner kroner i første seksårsperiode.

Innseilingen til Værøy skal utbedres. Fiskeribladet har tidligere omtalt ringnotbåten «Teigenes» som grunnstøtte på vei inn for levering av sild. Foto: Lofoten Viking

Røst havn: Det skal gjennomføres merking, utdyping og skjerming i innseilingen til Røst havn.Kostnadsanslaget for tiltakene er på 165 millioner kroner. Prosjektet er prioritert i første seksårsperiode.

Mo i Rana: Det skal etableres nye sjømerker i innseilingen og farvannet skal gjøres dypere. Dette vil bedre framkommeligheten og tilgjengeligheten til havna. Kostnadsanslaget for tiltakene er på 114 millioner kroner. Prosjektet er prioritert i første seksårsperiode.

Penger til Møre og Romsdal

Røyrasundet–Svædet, Herøy og Ulstein kommuner: Det skal gjennomføres utdyping, etableres ny hovedled og nye sjømerker. Dette skal øke framkommeligheten og redusere sannsynligheten for ulykker. Tiltaket er prioritert for oppstart i første seksårsperiode, og det tas høyde for 125 millioner kroner.

Fosnavåg fiskerihavn: Det skal gjøres utdypninger i havna. Prosjektet skal koste 108,5 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Møre og Romsdal har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.

Gjøsund fiskerihavn: Det skal gjøres utdypninger i havna. Prosjektet skal koste 105 millioner kroner. Forskutteringsprosjekter er allerede inngåtte avtaler der kommunene kan sette i gang prosjektet og få tilbakebetalt kostnadene senere. Forskutteringsavtaler har til hensikt å sikre kontinuitet i gjennomføringen av prosjekter i forbindelse med overføringen av fiskerihavnene fra staten til fylkeskommunene. Møre og Romsdal har ennå ikke overtatt fiskerihavnene.