Det sier skipper og reder Børge Hansen på «Stian-Andre» etter at Havarikommisjonen onsdag publiserte sin rapport.

Fiskebåten forliste til kai i Øksfjord i september i fjor. Båten kolliderte med en fiskemerd og det oppsto en flenge på styrbord side slik at fartøyet tok inn vann og sank.

«Stian-Andre» ved kai hos Grovfjord Båtbyggeri, der båten skal bygges opp igjen etter forliset ved kai. Skrogskade midlertidig reparert. Foto: Jon Eirik Olsen

«Stian-Andre» skulle inn til kai i Øksfjord da skipperen sovnet og kolliderte med merden, skriver Havarikommisjonen i sin rapport.

Mannskapet fikk fortøyd fartøyet til kai og kom seg trygt i land. Etter hvert som fartøyet ble fylt med vann røyk trossene, og fartøyet forliste.

Båten hadde 23–27 tonn fisk om bord da hendelsen inntraff og var på vei inn for å levere fangsten.

Enig i havarirapporten

– Vi har i grunnen gjort oss ferdig med saken. Selve hendelsen, forklaringen på hvorfor det skjedde slik det fremgår av rapporten, har vi ingen innvendinger mot. Heller ikke det som påpekes om manuell navigering sammenholdt med automatisk navigering som vi hadde på vei inn, sier Børge Hansen.

Ifølge Havarikommisjonen sovnet skipperen. Han navigerte da med et automatisk navigasjonssystem som styrer fartøyet automatisk etter en forhåndsbestemt rute.

Anbefaler manuell navigering

I sin språkdrakt anbefaler Havarikommisjonen manuell navigering før havneanløp slik:

«Havarikommisjonens vurdering er at manuell navigering før havneanløp ville vært en barriere mot uoppmerksom operativ adferd. Manuell navigering stiller høyere krav til oppmerksomhet enn automatisk navigering.»

Havarikommisjonen mener at grunnen til at skipperen sovnet var en kombinasjon av tre ulike faktorer; søvnunderskudd, trøtthet på grunn av tid på døgnet og søvntreghet.

Undersøkelsen har ikke avdekket nye områder der Havarikommisjonen finner det nødvendig å fremme sikkerhetstilrådinger for å bedre sjøsikkerheten».

«Stian-André» ble hevet en måneds tid etter forliset i fjor. Foto: Fagdykk AS

Ny båt til halv pris

Båten bygges opp igjen som ny båt, på samme skrog, hos Grovfjord Båtbyggeri. Rederiet ser nå frem til å få båten overlevert til høsten. Etter planen skal den være ferdig i august, men Børge Hansen tar forbehold om at det kan bli forsinkelse.

– Det hadde sikkert kostet 50 millioner å bygge opp en ny «Stian-Andre» uten å ha skroget. Nå ser det ut til at vi slipper unna med om lag halvparten av den prisen, sier Hansen som eier båt og rederiet på 50–50 basis med Per Lidvar Hansen.

– Blir nybygget dekket gjennom forsikringen?

– Nei, ikke helt. Vi må inn med midler for å få nybåten, sier han.

Da den forliste «Stian-Andre» sto ferdig i 2013 var prisen oppgitt til 18 millioner kroner. Båten var da 18 meter og ble senere forlenget til knapt 20 meter.

«Stian-Andre» ved kai hos Grovfjord Båtbyggeri, der båten skal bygges opp igjen etter forliset ved kai. Foto: Jon Eirik Olsen

Tar påskeferie etter båtvask

Rederiet fra Nord-Lenangen drifter videre med 15 meter lange «Sørvågværing», tidligere «Aunegut».

– Vi håper å ha nybåten i drift fra seisesongen til høsten, sier Børge Hansen som sier at de nå tar påskeferie etter brukbart fiske i sitt område.

– Været har sendt oss på land og vi vasker nå ned båten for å gjøre den klar til fiske etter påske.

Her kan du lese rapporten: