Den skulle opprinnelig trått i kraft 29. mars 2019, men er utsatt flere ganger. Fra 1. januar er imidlertid Storbritannia endelig ute.

En hel verden venter i spenning.

SJUENDE STØRST
  • I 2019 var Storbritannia Norges sjuende største laksemarked for direkte eksport
  • Nesten 73.000 tonn laks til en verdi av nesten 4 milliarder kroner ble solgt fra Norge direkte til Storbritannia

– Ingen vet ennå helt hva som skal skje fra 1. januar, sier fagsjef Kristin Alnes i bransjeorganisasjonen Sjømat Norge til IntraFish.

Hun legger til at formelt er en midlertidig handelsavtale med Norge på plass. Fra 1. april skal britene gradvis innføre veterinærkontroller på norsk sjømat. Det blir krav om helsesertifikater som Mattilsynet skal utstede, på lik linje med all eksport til land utenfor EØS-området.

Fagsjef Kristin Alnes i Sjømat Norge. Foto: Pressefoto

– Alle lurer på om det blir kødannelser og venting på grensen. Og det er all grunn til å tro at det er nettopp det som vil skje. I prinsippet skal alle varer inn i Storbritannia fortolles på grensa. Man forventer lange køer. Derfor er det mange som forsøker å sende så mye varer inn i landet som mulig før årsskiftet, men det er jo ikke enkelt med fersk fisk, sier Alnes.

Fredag var det allerede tilløp til noe venting og køer for vogntog som skal inn i Storbritannia gjennom tunnelen under den engelske kanal, og til alt overmål innførte søndag kveld fergeterminalen Dover i Storbritannia utreisenekt for all utgående trafikk etter at Frankrike har stengt grensa, melder NTB. Dette på grunn av bekymring rundt den nye koronavarianten som er oppdaget.

Forventer køer

En av de største norske transportørene av fersk fisk til Europa er Schenker.

– Enn så lenge går det bra. Vi har ikke store utfordringer, men vi bruker heller ikke Kanaltunellen. Vi sender vogntogene med fersk fisk med ferge fra Gøteborg til Immingham, eller med ferge fra Nederland, sier salgs- og markedsdirektør Peter Stangeland i Schenker Norge til IntraFish.

En bil fra Schenker laster laks. Foto: Arkivfoto Anders Furuset

Han legger til at de ennå ikke vet hva de kan forvente etter 1. januar, men at de ser for seg at der blir forsinkelser, særlig for transporter som går under Den engelske kanal.

– Vi har god dialog med kundene våre, som har alle rutiner på plass for fortolling, sier han.

Schenker har egne kontorer i Storbritannia som skal hjelpe til med fortolling.

KANALTUNNELEN
  • Er en jernbanetunnel under Den engelske kanal
  • Den omtales også som Eurotunnelen
  • Den går mellom Cheriton utenfor Folkestone i Kent på engelsk side og Sangatte på fransk side
  • Den er drøyt 5 mil lang, hvorav 38 kilometer går under havet
  • Den ligger i gjennomsnitt 40 meter under havbunnen
  • Den er i virkeligheten tre parallelle tunneler. To av løpene trafikkeres av tog, mens det tredje er en servicetunnel som ligger mellom hovedløpene
  • Etter flere forsøk ble den fullført i 1994
  • Den er den tredje lengste jernbanetunnel i verden
  • Kilde: Wikipedia

Viktig for Cermaq

Cermaq er verdens nest største lakseprodusent og Norges fjerde største.

– Storbritannia er ett av våre viktigste markeder, sier Brede Løfsgaard til IntraFish, uten at han vil presisere nærmere volumer.

Han er salgsdirektør Europa for Cermaq Norge.

Laksen går fra Nordland og Finnmark enten under Eurotunellen fra Frankrike eller med ferger fra Frankrike, Belgia og Nederland.

– Hittil har transportene gått nesten som normalt. Seinest i dag (fredag, red.anm) fikk vi beskjed om at det var noen timers venting i Dover for transporter som kom gjennom Eurotunellen. Det er mange som nå sender så mye gods inn i Storbritannia som mulig før brexit, sier han.

Pragmatisk

Nå fortolles fisken ved EUs yttergrense som er Finland, Sverige og Danmark. Etter 1. januar skjer fortolling ved ankomst Storbritannia.

– Vi er blitt enige med kundene våre om at vi ikke skal opprette et eget selskap i Storbritannia, noe som kunne gjøre fortolling enklere. Nå skal kundene sjøl fortolle inn fisken. Men det store spørsmålet er om det britiske tollvesenet er dimensjonert for jobben. Det dreier seg om datasystemer og bemanning. Det blir en flaskehals. Også kundene våre er usikre på hva som skjer.

Vil Storbritannias statsminister Boris Johnson velge pragmatiske løsninger etter 1. januar? Foto: Frank Augstein

Løfsgaard innrømmer at de også er usikre på logistikkbiten ellers.

– Kunder har meddelt oss at myndighetene ønsker at transporter skal gå så smooth som mulig. Ferskvarer skal ikke stå på grensen og råtne. Mat må folk ha. Jeg håper myndighetene blir pragmatiske, sier Cermaq-direktøren.

Avventer

Per Mjelva er sjef for hvitfisk-eksportøren Marine Sales i Ålesund.

Til Storbritannia selger de mest hyse, fra 5 til 20 tonn i uka, avhengig av sesong. Fisken går med bil.

Bedriften har for tida ingen forsendelser på vei til Storbritannia.

– Vi har heller ikke satt opp transporter på nyåret. I verste fall kan ferskfisk bli stående og råtne på grensen. Vi ser situasjonen an og venter til den er avklart. Vi vet ennå ikke hva som skjer etter 1. januar, men jeg frykter det blir køer og venting, sier Mjelva til IntraFish.

Per Mjelva. Foto: Tone Anita Karlsen

En liten oppdretter, som ikke ønsker navnet på trykk, sier til IntraFish at de hører om uro i det britiske markedet.

– Spesielt gjelder det mindre partier som går som stykkgods. Det er ille hvis fisken blir stående på grensen og råtne, sier han.