Med tidligere Italia-utsending Trym Eidem Gundersen i spissen skal Norges sjømatråd få flere til å spise mer sjømat i Norge og Sverige.

Oppskriften på å oppnå økt sjømatkonsum er blant annet å utnytte likhetstrekkene mellom markedene, styrke innsatsen mot detaljhandel og tett samarbeid med den norske sjømatnæringen.

Norden-teamet skal ledes av Trym Eidem Gundersen, som de siste fem årene har vært Sjømatrådets utsending til Italia. Han har tidligere vært toppsjef i Salmon Brands AS (SALMA), hvor han også jobbet mye med det svenske markedet. Gundersen har i tillegg vært eksportansvarlig i TINE og analytiker hos ACNielsen.

- Nærmarkedene er viktig for norsk sjømat, og det har vært et sterkt ønske fra sjømatnæringen om å øke innsatsen i Norge. Det er mange likhetstrekk mellom de nordiske markedene, og det gir oss muligheten til å bruke kompetanse på en effektiv måte på tvers av landegrensene, sier Renate Larsen, administrerende direktør i Norges sjømatråd.

- Vi ser at det spesielt innen detaljhandelen er et stort potensial for å styrke innsatsen i tett samarbeid med produsentene, og her har Gundersen solid kompetanse og lang erfaring.

Norsk sjømat har en stor markedsandel i Norge og Sverige, som er de største markedene i Norden, og mye av arbeidet kommer til å handle om å bidra til økt konsum og kommunisere at sjømat er bærekraftig, helsebringende, enkelt og et godt alternativ til kjøtt og vegetartrenden.

Larsen tror styrket markedsinnsats innen PR i Norge vil gi et godt grunnlag for å ta ut PR-potensialet i Sverige.