Kabotasje
  • Transport hvor en transportør fra ett land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innen et annet lands grenser
  • Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt i Norge. Transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge
  • I EU/EØS-området kan en utenlandsk transportør (per 2019) utføre 3 transportoppdrag i løpet av 7 dager

– Regjeringen er opptatt av like konkurransevilkår i veitransporten. Dette gjelder både norske og utenlandske transportører. Likevel ser vi at disse reglene ikke blir overholdt. Vi ønsker derfor en mer effektiv håndheving av kabotasjereglene gjennom økt bruk av
overtredelsesgebyr og at Statens vegvesen kan ilegge gebyr på stedet i større grad enn i dag. Vi mener dette vil føre til at flere etterlever regelverket, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding.

Brudd på kabotasjereglene har også vært et problem i sjømattransporten.

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet sender Statens vegvesen på høring forslag til endring i yrkestransportloven og forslag til ny forskrift om overtredelsesgebyr. Forslagene gjelder i hovedsak brudd på kabotasjereglene. Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der transportøren hører hjemme.

– Bedre trafikksikkerhet

I pressemeldingen står det at både Stortinget og regjeringen ønsker økt bruk av overtredelsesgebyr som reaksjon ved mindre alvorlige overtredelser av regelverket.

«Formålet med forslagene er å styrke politiet og Statens vegvesen sin kontroll- og tilsynsfunksjon med et fleksibelt og effektivt sanksjonssystem som skal stimulere til overholdelse av yrkestransportlovgivningen. Utilstrekkelig håndhevelse
kan føre til konkurransevridninger i næringen».

– Dette forslaget sikrer en mer effektiv oppfølging av brudd på kabotasjeregelverket. Det vil være en effektiv håndheving med allmennpreventiv effekt, ved at det ilegges en
reaksjon på overtredelsen med en gang den avdekkes og at den som må betale er transportselskapet og ikke sjåføren. Dette vil kunne gi bedre
etterlevelse av regelverket og bidra til lik konkurranse, samt bedre trafikksikkerheten, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Regjeringen har nylig også innført overtredelsesgebyr for blant annet brudd på kjøre- og hviletidsreglene i veitrafikkloven. Disse reglene trer i kraft fra 1. september 2021.