Å la nye koster få sette dagsorden hører med til mulighetene rundt et skifte, mener Nieuwjaar.

Han har vært direktør for Havforskningsinstituttets rederiavdeling i snart 21 år, og forvaltet milliardverdier på både hjemlige og fjerne havstrøk.

Viktigheten av å sitte på gjerdet

– Det jeg har lært er at gjennombruddsteknologi, det tar kanskje 20 til 25 år før det er tatt i bruk. Når du hører om alt det der fancy, fuelceller og ammoniakk og sånt. Ja, det finnes i dag, men på prototyper og på korte avstander.

Med forskningsbautaen Havforskningsinstituttet som hovedkunde, og med verdens kanskje fremste forskningsflåte mellom hendene, er det å sitte på gjerdet til alt fungerer viktig. Det betyr ikke at rederiet er en teknologi-sinke.

Hør Per Wilhelm Nieuwejaar fortelle om ny teknologi, store prosjekter, og hva som driver en rederisjef i denne podkasten:

Per Wilhelm Nieuwejaar er avtroppende rederisjef for Havforskningsinstituttet. Foto: Ketil Svendsen

Trer til side

Dialekten er umiskjennelig østlandsk, men den gamle marinemannen Per Wilhelm Nieuwejaar – «uttales nåi-jaar», sier han hjelpsomt – har dugelig med bergensk saltvann i årene. Tekfisk treffer Nieuwjaar bare steinkast fra der mange generasjoner Nieuwjaar holdt hus.

– Da jeg ble presentert for min kommende svigerfar, var han ikke helt fornøyd med det østlandske. Det endret seg da han fikk vite at min bestefar var buekorpsgutt!

I Havforskningsinstituttet er den tidligere marinemannen en kontinuitet og eldstemann i ledelsen. Nå går han av etter nesten 21 år som direktør for Havforskningsinstituttets rederiavdeling, og med ansvar for en flåte bestående av både gamle travere og nye prestisjeskip.

– Jeg trer bare til side.

Fortsetter i havforskningens tjeneste

Nieuwejaar har nemlig ikke umiddelbare planer om å gå helt av. To tiår med ansvar for både sjøfolk og materiell er imidlertid nok. Årene frem til pensjonisttilværelsen skal bli litt roligere.

Selv om han vil være å finne i kulissene i rederiet på Nordnes, lover han rom for nye krefter. Den nye rederisjefen Inge André Utåker er hentet inn fra Norled. Også han har bakgrunn fra marinen.

– Det jeg må passe meg for, er at jeg ikke blir en sånn «back seat driver», som man kaller det.

Nieuwejaar trekker frem Norman Schwarzkopf sin tese om at man aldri skulle ringe etterfølgeren og spørre hvordan det går.

– Man venter til de ringer deg!

Fartøy kan gå uendelig, de

Kontinuerlig vedlikehold, oppgraderinger, budsjettkamper og strategiske valg av fartøy til ulike tokt har vært sentralt i rederisjefens virke. Alderen på fartøyene spiller egentlig ikke så stor rolle, mener han.

– Fartøy kan jo gå nesten uendelig, bare man putter inn nok tid og penger. Det er bare å se på Statsraad Lehmkuhl.

Problemene oppstår først når lugarstandard og omgivelser blir gammeldagse. Kampen rundt nybygg har han opplevd fra dag én i stillingen.

– Stortinget skal bevilge penger til nybygg, og de pengene skal departementene konkurrere om. Du skal ha en ganske god grunn til å få en halv eller en hel milliard til et prosjekt.

Per Wilhelm Nieuwejaar om bord på et av fartøyene i flåten. Selv synes han det holder å ha båtene rundt ørene utenfor kontorvinduene. Mange år i marinen har sørget for det. Foto: OLE ERIK KLOKEIDE

«Kraftig reaksjon»

I 1999 hadde Stortinget satt av 250 millioner i statsbudsjettet til ny «G.O. Sars». Et universitetssamarbeid ga imidlertid et annet budsjett. En relativt nyansatt Nieuwejaar ble med til Oslo og Fiskeridepartementet for å forklare hvorfor prisen plutselig hadde doblet seg.

– Vi fikk en meget kraftig reaksjon. Jeg tenkte at det var slutten for prosjektet, forteller han.

I spissen for troppen fra Bergen var daværende direktør for Havforskningsinstituttet, Roald Vaage. Vaage hadde bakgrunn som statssekretær, og kjente maktens korridorer.

– Idét vi gikk ut døren, sa han «dette gikk jo bra. De sa ikke nei!»

Berømmer eierne

Selv om han fikk en frisk start, berømmer Nieuwejaar de statlige eierne, både embetsverk og tyve års forbruk av ministre som solide og støttende til forskning og rederi.

Hvis han har ett råd til påtroppende rederisjef, så må det være å ha et «gryteferdig prosjekt» i skuffen.

– Når det er muligheter for å få det inn på statsbudsjettet, da må du være klar!

Hør mer ved å klikke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

Her finner du noen av våre nyeste episoder:

Nieuwejaar er i disse dager i ferd med å se gjennom papirer, og pakke samme kontoret. Foto: Luca Kleve-Ruud