Raskere, billigere og bedre å flytte fisken til sjøs

"Billigere og raskere" er hovedargumentene når Kjell Gullichsen vil flytte fisketransporten fra vei og jernbane til sjøen. Men en miljøgevinst er også verdt å ta med i regnskapet.

Nor Lines gassdrevne lasteskip "Kvitbjørn" (bildet) og "Kvitnos" ble betegnet som verdens mest miljøvennlige godsskip" da de ble levert i fjor. Mye av tankegangen blir den samme, men Gullichsen ønsker seg enda litt større og litt raskere fiskefraktefartøy. Foto: Jon Eirik Olsen
Nor Lines gassdrevne lasteskip "Kvitbjørn" (bildet) og "Kvitnos" ble betegnet som verdens mest miljøvennlige godsskip" da de ble levert i fjor. Mye av tankegangen blir den samme, men Gullichsen ønsker seg enda litt større og litt raskere fiskefraktefartøy. Foto: Jon Eirik Olsen
Publisert 27. July 2016, kl. 09.05Oppdatert 27. July 2016, kl. 10.44