Polske Radoslaw Wojtera har gjort den samme jobben, men tjente halvparten av lønnen til norske kolleger på krabbebåten «Prowess» eid av Økland-familien i Bergen. Nå krever Sjømannsforbundet 608.000 kroner i erstatning for tapt lønn for Wojtera. Fiskeribladet har fått tillatelse til å gjengi saken som Maritim Logg og nettstedet Fri fagbevegelse har publisert. Bak Maritim Logg står Det norske maskinistforbund, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund.

Stor forskjell

Siden 2016 har Radoslaw Wojtera jobbet om bord på fiskebåten Prowess. Ifølge Wojtera har han som dekkmannskap hatt nøyaktig samme arbeidsoppgaver som sine norske kolleger. Mens norske arbeidskompiser tjener 2333 kroner om dagen, har Wojtera og de andre utlendingene måttet nøye seg med 1150 om bord på det NOR-registrerte fartøyet.

– Jeg synes det er rart at jeg skal tjene mindre enn de norske, men rederiet har forklart lønnsforskjellen med at det er billigere å bo og leve i Polen. Jeg har jobbet i dette rederiet siden 2016 og jeg har hele veien tjent kun halvparten av mine norske kolleger, sier Wojtera til Maritim Logg.

Ikke ønsket om bord

Etter at Wojteras sak om ulik lønn for likt arbeid var omtalt i FriFagbevegelse fikk han beskjed at det ikke lenger var behov for ham om bord.

– Kaptein tok meg til side og sa at jeg ikke lenger var ønsket om bord. Han sa til meg at grunnen var at jeg hadde stilt spørsmål ved min lønnskontrakt samt kontaktet Norsk Sjømannsforbund. Dessverre var det ingen kolleger til stede da han sa det, sier Wojtera.

DISKRIMINERT: Radoslaw Wojtera blir forskjellsbehandlet på grunn av sin bakgrunn. Nå krever Sjømannsforbundet over en halv million i erstatning på vegne av fiskeren. Foto: NORSK SJØMANNSFORBUND

Den polske fiskeren kom tilbake til Norge for å jobbe 8. februar, etter en friperiode. Da var det meningen at han skulle være med på tre turer, hvorav hver tur varer rundt en måned. Midt under første tur, ble saken om hans kamp for rettferdig lønn publisert. Da fiskebåten ankom land 13. mars var det plutselig ikke lenger behov for hans tjenester. Han ble sendt på såkalt «fritur» (fri uten lønn mellom oppdrag) samme dag som båten ankom kaia.

– Jeg trodde jeg skulle få være med på minst tre turer, så dette var veldig overraskende. Nå har de sagt at de kanskje trenger meg igjen om fire-fem uker, men vi får se. Ingenting er sikkert. Jeg tror dette er straffen jeg får siden jeg har en sak mot arbeidsgiver, sier Wojtera.

Ulovlig sier Sjømannsforbundet

Norsk Sjømannsforbund mener dette er ulovlig og har forfulgt saken. Deres advokat, Terje Hernes-Pettersen, har brakt saken videre til Diskrimineringsnemnden og har krevd 608.000 i erstatning for feil lønn over en periode på rundt tre år.

– Fra det vi kan se ut ifra kontraktene så tjener de utenlandske mindre enn de norske sjøfolkene. Det er ulovlig å avregne lønn basert på ansattes nasjonalitet. Dette er ulovlig sosial dumping og diskriminering. I en NOR-båt skal det være lik lønn for likt arbeid, sa NSF-inspektør Jeanette Gutierrez-Lortentzen etter å ha besøkt skipet hvor Wojtera jobber.

Kan være flere lovbrudd

Den plutselige «frituren» Wojtera nå er blitt satt på kan være et nytt lovbrudd, mener Sjømannsforbundet. De sendte derfor inspektør Erlend Hanssen nordover for å se hva som har skjedd. Han ble imidlertid nektet adgang på fiskebåten da han ønsket å prate med medlemmer om bord i krabbefartøyet da det var innom kai i Båtsfjord.

Dette er ifølge Hanssen svært alvorlig og i strid med gjeldende hovedavtalen mellom Norsk Sjømannsforbund og fiskebåtredernes forbund.

KONTROLLØR: Inspektør Erlend Hansen i Sjømannsforbundet Foto: FRODE ADOLFSEN

– Med tanke på hvordan vi mener dette rederiet opptrer så er dette ikke overraskende. Vi har heller ikke tidligere blitt tatt godt imot selv om det da ikke har vært noen fagforeningssak på gang, forklarer Hanssen.

Kapteinen taus

I den korte samtalen sjømannsforbundets inspektør fikk med kapteinen før han ble bedt om å forlate skipet, benektet kapteinen for at Wojteras «fritur» er på grunn av presseoppslaget og pågående sak mot rederiet.

Kapteinen, som ikke ville la seg intervjue av Maritim Logg, forklarte for NSF-representanten at hjemsendelsen av Radoslaw Wojtera var en «fritur» i henhold til skipets turnusliste. Hanssen mener dette ikke er troverdig og er sikker på at dette er en reaksjon til Wojteras lønnsspørsmål.

Ulovlig gjengjeldelse

Sjømannsforbundets advokat, Terje Hernes Pettersen, reagerer umiddelbart slik på behandlingen av Wojtera:

Advokat Terje Hernes Pettersen i Sjømannsforbundet Foto: MARITIM LOGG

– Arbeidsgivers reaksjon kan synes som en ulovlig gjengjeldelse for at han sto frem og varslet om diskrimineringen han var utsatt for.

– Sjømannsforbundet ønsker alle sjøfolk velkomne til å jobbe i Norge. Men vi er sterkt imot sosial dumping og forskjellsbehandling. Slike arbeidsforhold er urettferdig for den det gjelder, men kan også indirekte undergrave arbeidslivet og har sterk påvirkning også for norske sjøfolk. Hvis rederiene får utnytte utenlandske sjøfolk så skvises de norske ut, sier Hernes-Pettersen.

Jobbet for Havforskningen

Han er også kritisk til at Havforskningsinstituttet (HI), som båten gjorde et oppdrag for, ikke har kontroll på om sine leverandører bedriver sosial dumping.

– Det er alvorlig om ikke det offentlige har rutiner på å avdekke om deres leverandører diskriminerer på grunn av nasjonalitet. Det ville vært en enkel jobb å kontrollere arbeidsavtalene. Når dette unnlates legger de indirekte til rette for sosial dumping.

HI mener det er vanskelig å kontrollere alle kontrakter slik systemet er lagt opp i dag.

KRABBEBÅT: «Prowess» er eid av bergensselskapet Ocean Venture as og kontrolleres av John Olav Økland og Karl Håkon Økland. Foto: NORSK SJØMANNSFORBUND

– Vi er opptatt av at all virksomhet drives i tråd med gjeldende forskrifter. Havforskningsinstituttet har kontraktsfestet i alle kontrakter med våre leverandører at de ansatte ikke skal ha dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av offentlige forskrifter. Vi tar stikkprøver for å følge opp våre leverandører ut fra en risikovurdering, sier sier Trond Aarheim Nilsen, innkjøpssjef hos Havforskningsinstituttet.

Han forteller videre at det offentlige vil aldri kunne kontrollere alle sine kontrakter, men ut fra risikovurdering og stikkprøvekontroller vil vi kunne avdekke noe. Derfor setter vi pris på å få varsler om kritikkverdige forhold som i dette tilfellet. Da vi ble kontaktet av NSF satte vi i gang undersøkelser og har holdt tilbake den siste utbetalingen til rederiet på 177.500 kroner i påvente av en endelig konklusjon,

Rederiet vil ikke svare

Etter å ha prøvd å nå frem til rederiet flere ganger for å få deres versjon av saken, får Maritim Logg til slutt beskjed om å oversende spørsmål og NSFs reaksjon per epost.

Rederiet ønsker likevel ikke å svare på Maritim Loggs direkte spørsmål og svarer:

«Rederiet er uenig i realitetsoppfatningen bak og premissene for hele spørsmålsrekken. Vi registrerer videre at Sjømannsforbundet ønsker å prosedere en pågående og åpen sak i media. Etter rederiets syn er dette svært uryddig og uheldig, og vi vil ikke bidra til en diskusjon om enkeltstående arbeidsforhold i media.»

KRABBETEINER: Reder John Olav Økland foran noen av de 6000 teinene om bord på "Prowess". Foto: Arne Fenstad

Rederiet benekter forskjellsbehandling og diskriminering. De mener at de utenlandske og norske fiskerne verken har lik utdannelse eller erfaring. Dessuten får de dekket reisen til og fra Norge, hevder daglig leder, John Økland i rederiet Ocean Venture som eier båten.

Lønner ulikt

Til den første saken der det ble kjent at diskrimineringen havnet i Diskrimineringsnemden hadde rederiet følgende kommentarer:

– Vi lønner våre ansatte ut ifra fire kategorier. Sjøoffiserer, fiskere med erfaring og utdannelse, fiskere uten erfaring og utdannelse og lærlinger. Lønnsforskjellene skyldes at de utenlandske arbeiderne tilhører en annen kategori enn sine norske kolleger, sier Økland.

– Det er ulik lønn. Men det er også ulik ansvarsområder og arbeid. Å sammenligne lønn når ansatte tilhører forskjellige kategorier blir helt feil, forklarer Økland.

«Prowess» på vei til snøkrabbefisket. Foto: Jon Eirik Olsen. Foto: Jon Eirik Olsen

I dag er snøkrabbefisking uregulert og det er ikke noe fiskerioverenskomst som regulerer lønnen. Økland stiller seg positiv til en eventuell regulering i fremtiden.

– Jeg vil også påpeke at hele mannskapet fordeler lott helt likt, uavhengig av stilling, erfaring, nasjonalitet eller kjønn.

Fiskeribladet har forsøkt å få tak i reder John Olav Økland, uten å lykkes.