For nå får det bergensbaserte selskapet Pelagia 400.000 kroner i innovasjonsmidler for å sette makrell på norske menyer.

Fakta om Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP)

  • I år er det niende gang det deles ut midler gjennom DIP. I år mottar 15 norske innovasjonsprosjekter totalt 7,5 millioner kroner.
  • Pengene skal brukes til å støtte den kritiske idéutviklingsfasen, et område som ellers ofte blir forsømt i nyskapingsprosjekter. Ved hjelp av innovasjonsverktøy som bygger på systematiske brukerstudier og designmetodikk er målet at flere prosjekter skal føre til reell verdiskaping både for mottaker og samfunn.
  • DIP-programmet finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.
  • Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 61 millioner kroner til 147 prosjekter.

Den fete makrellen er en av de sunneste fiskene vi kan få i oss. Likevel spiser nordmenn bare om lag 10.000 tonn av de totalt 350.000 tonnene med makrell som vi fanger årlig. Det ønsker Pelagia, som er en markedsledende produsent av sild og makrell, å forandre på.

Selskapet skal bruke designkompetansen til Knowit Experience Bergen for å utvikle konkrete idéer til hvordan makrellen kan foredles og bearbeides i Norge, for å bli mer attraktiv i det norske markedet. Nå mottar prosjektet «Makrell på menyen» 400.000 kroner i støtte gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP).