Selskapet Scanreach var ett av selskapene som presenterte seg under DNs konferanse Havet tirsdag forrige uke.

- Vi jobber med å redde liv. Om du er kaptein på et skip hvor det oppstår en brann, er det utfordrende å vite hvor i skipet alle personene om bord befinner seg, sa Arild Sæle under konferansen.

Den tidligere fiskeren er grunnlegger og største eier i det Bergensbaserte selskapet. Hans formelle tittel er kommersiell direktør. Med seg på laget har han en rekke erfarne personer med erfaring fra blant annet shipping og olje- og gassnæringen. På investorsiden er blant annet Frank Mohn.

Første versjon av senderen til Scanreach ble for stor og klumpete i visse arbeidssituasjoner. Nå utvikler selskapet en ny, og mindre variant. Foto: Privat

Som en trygghetsalarm

Det er ikke bare ved brann at systemet kan nyttiggjøres.

- De har innebygget gyro, så om en merker at en person forflytter seg veldig raskt, og så blir i ro, som ved et fall hvor en blir bevisstløs, vil det gå en alarm.

- Hvordan er det med tanke på personvern?

- Det kan vi løse på flere måter, og er også litt opp til rederiet. I utgangspunktet vet ikke vi hvem de ulike personene er, de får bare en bruker-id i våre systemer. Så er det ikke slik at de følges overalt alltid – det er kun når det oppstår en nødsituasjon. Da vil også senderne lyse, så de vet at det blir overvåket. I tillegg skal de ansatte inngå et samtykke før enhetene tas i bruk.

Senderne har også en nødknapp brukeren selv kan utløse ved behov.

- Må de lades ofte?

- Nei, senderne har batteri som varer i rundt 2,5 år. Etter det er planen at hele enheten byttes ut.

Alle mann om bord

Sæle opplyser at hver person har sin egen sender, og at de tar med dem hjem når de skal i land.

- Systemet er også fint å ha ved landgang, så en vet hvem som er i land og hvem som er om bord. Dermed kan en også raskt sjekke at alle har kommet seg i land før en kjører ut igjen.

- Og hva er prisen på herligheten?

- Dette er noe som skal være såpass rimelig at alle skal ha råd til det. Vi ønsker volum. Vi selger ikke selve hardwaren, men har en abonnementstjeneste hvor en betaler en avgift avhengig av antall sengeplasser om bord. Det er en liten oppstartskostnad og deretter en årlig avgift.

Sæle mener at fiskerinæringen er særlig aktuell som kunde.

- Det er dessverre den næringen med flest ulykker, og står høyt oppe på listen over hvem vi jobber mot. Jeg har selv jobbet som fisker, og stått på dekk i dårlig vær. Et system med alarm for mann over bord er en kjempefordel.

Møretrygd: Løsningen virker attraktiv

Forsikringsselskapet Møretrygd er med å betale for pilottestingen av systemet.

- Vi ser på dette som en av mange skadeforebyggende kunder. Løsninger virker attraktiv, og vi hadde lyst til å få den testet ut, sier havarisjef Erling Kløvning til Tekfisk.

Han sier at det er veldig interessant å ha en metode for å vite hvor mannskapet befinner seg i en nødsituasjon, og at kapteinen kan få varsling ved uhell.

- Det er veldig bra at dette systemet fungerer gjennom ståldekk. Så har vi fått tilbakemeldinger om at klokken har vært stor og klumpete, men det er noe de jobber med å endre nå, sier Kløvning.

Han understreker imidlertid flere ganger at dette er ett av flere forebyggende tiltak.