Denne saken ble først publisert 11. april.

I april ble det klart at Liegruppen ønsker seg vingene deres på sin nye pelagiske tråler.

Håper på Enova-støtte

Gründerselskapet har utviklet vinger, eller foilmoduler, for båter som skal gi bedre fremdrift, redusere skipsbevegelsene og spare drivstoff.

Eirik Bøckmann, daglig leder i Wavefoil, forteller at de har hatt god kontakt med Salt Ship Design. For rundt et par måneder siden ble de koblet på prosjektet med den nye båten til Liegruppen. Forbeholdet er at Enova godkjenner rederiets søknad om støtte til prosjektet.

– Vi har bidratt med informasjon til en god søknad, sier Bøckmann til Tekfisk.

Han forteller at en eventuell kontrakt med Liegruppen vil være en milepæl. Det blir i så fall deres første kommersielle kontrakt på store foilmoduler.

- Det vil også være en døråpner for fiskebåtmarkedet, og vi ser allerede økt interesse etter pressemeldingen fra Salt i går, forteller Bøckmann.

- Godt nytt

Administrerende direktør Egil Sandvik i Salt Ship Design har fulgt med på Wavefoils løsning i lengre tid.

– På en fiskebåt er stamping en utfordring, og en løsning som kan redusere stampen, og spare både miljø og mannskap er godt nytt, sier han til Tekfisk.

Designerne på Stord er ikke ukjente med å ta i bruk nye, og relativt uprøvde løsninger. «Libas», som ble levert Liegruppen før påske, er det første fartøyet i den norske fiskeflåten som går på flytende naturgass, LNG. På det som trolig er det 15. fartøyet de tegner for Liegruppen, er imidlertid fremdriftsløsningen med LNG droppet.

– «Liafjord» er en lettere båt, litt i «andre enden» av skalaen fra «Libas», sier Sandvik.

To salg i fjor

I løpet av 2020 har Wavefoil hatt to kommersielle installasjoner, etter at vingene ble testet ut på en færøysk ferge med gode resultater året før. Det ene salget var til en hvalsafaribåt og den andre en ambulansebåt i Øksfjord i Finnmark.

– Det har gått kjempebra, sier Bøckmann.

Disse to båtene er hurtigbåter, og vingene reduserer da først og fremst bevegelsene i båtene, opplyser han.

– Men for andre båter som går litt saktere, for eksempel fiskebåter, så reduseres også drivstoffbruken.

Daglig leder Eirik Bøckmann (t.v.), produktutvikler Erlend Vasteveit og teknisk sjef Audun Yrke i Wavefoil foran «Teistin». Det var den færøyske fergen som testet vingene først. Foto: Polar Films/Wavefoil

Skal ikke utgjøre ulempe under fiske

Vingene skal ikke utgjøre noen ulempe eller risiko under fiske, mener Sandvik i Salt Ship. Når modulen ikke er i bruk, kan den trekkes helt inn i skroget.

Skulle konseptet mot formodning vise seg å ikke holde mål, vil også det være en løsning.

– Da har man jo bare kastet bort mye penger, ler Sandvik , som understreker at han har stor tro på teknologien.

Baugen forandrer både oppdrift og innfallsvinkel. Å introdusere «fremmedelementer» på et skrog er imidlertid langt mindre problemfylt enn en skal tro.

– Sånn er det å være skrogdesigner. Alle utstyrsforandringer krever optimalisering – det er egentlig det samme med sidethrustere, tungt utstyr og vektfordeling som krever mer oppdrift.

Det var Salt Ship selv som luftet idéen om vinger under vann for rederne. Deres egne beregninger hadde vist at det ville være god butikk for en fiskebåt og for et fremtidsrettet rederi.

– Liegruppen er jo herlige, og vant til å tenke nytt. «Dette føler jeg på skrotten blir bra», hadde Peder O. Lie sagt.

Johannes Eldøy til venstre og Egil Sandvik i Salt Ship Design. Foto: Ketil Svendsen

Jobber med nye kontrakter

Bøckmann forteller at de har «mye spennende på gang» fremover, men at han ikke kan si noe helt konkret om prosjekter ennå. Han forteller imidlertid at de blant annet jobber inn mot fiskeri og havbruk.

Til våren skal selskapet gjennomføre en emisjon, en utvidelse av egenkapitalen, og Bøckmann regner med at de da kan fortelle litt mer om hva de venter av salg fremover.

– Hvorfor skal en båt som Liegruppen bygger ha vinger?

– Egentlig bør alle båter som seiler utsatt ha Wavefoils, sier Bøckmann. – Men for fiskerier som skjer på åpent hav, kan man redusere drivstoff både i transitt og når du leter etter fisk. Du får også litt besparelse når du tråler.

Viktig for andre drivstofftyper

Den endelige testen blir på en fullt operativ fiskefarkost.

– Da får vi bekreftet teorien med besparelse og bevegelse, og kan for alvor se om det er en spennende løsning på fremtidige fartøy, sier Sandvik i Salt Ship.

For nye drivstoffer som hydrogen og ammoniakk, mener Bøckmann at det blir enda viktigere å spare drivstoff og å ha et jevnt forbruk.

– Da kan Wavefoil være med og øke rekkevidden, sier han.

Bobler og sonar

Salt Ship har valgt å legge vingene litt lenger bak enn det som opprinnelig var tenkt.

– Der var et snev av usikkerhet om den ville skape bobler som kunne forstyrre sonarbruk, sier Sandvik.

Selv om Wavefoil sine beregninger viser at det er uproblematisk, ble plasseringen for sikkerhets skyld endret.

– Det er den praktiske, konservative skepsisen. Da sikrer vi oss! sier Sandvik.