Ny «Odd Lundberg» i 2019
Odd Lundberg får en ny 70 meter snurper/tråler fra det danske verftet Karstensen Skibsværft. Den nye båten vil være det fjerde nybygget i selskapets 100-årige historie.
I 2015 solgte familiebedriften sitt nybygg fra 2000, «Odd Lundberg», til et russisk rederi. De kjøpte erstatningsfartøyet «Havstål» og omdøpte båten til «Odd Lundberg». Dette er også et kombinert fartøy (trål og snurper). Fartøyet vil bli solgt og erstattet av selskapets nybygg som vil leveres av det danske verftet Karstensen Skibsværft i juni 2019. Prisen på nybygget er på rundt 200 millioner kroner.
- Tiden var inne
– Vi synes tiden var riktig nå. På grunn av driftgrunnlaget har vi fulle rettigheter innen pelagisk trål, og store kvoter innen dette fiskeriet gjør at vi ønsker oss større lastekapasitet. Nå får vi en lastekapasitet på 2100 tonn. Vi ønsker å effektivisere oss, spesielt på vestsiden av Irland hvor det er lange føringsveier, sier Skipper i Odd Lundberg AS, Mats Lundberg.
Familiebedriften fyller hundre til neste år, og i dets lange historie vil dette bli deres fjerde nybygg. Båten vil være aktiv omtrent fem måneder i året og vil ha driftsområder sør i Nordsjøen, i Atlanterhavet og deler av Barentshavet.
Ikke fullstrukturert
Selskapet er ikke fullstrukturert innen ringnot, men har maksimale kvoter innen pelagisk trål.
– Vi vil til enhver tid være interessert i å strukturere oss på notfiske. Vi vil også prioritere investeringer i fiskekvoter, sier Lundberg.
Odd Lundberg er et industrielt fiskeri og trenger dermed kapasitet på området.
– I år så er det tobis vi fisker mest i antall tonn, så kolmule, så sild og makrell. Industrifiskeri gjør at det er her vi har behov for en større båt, legger Lundberg til.
Odd Lundberg AS
Odd Lundberg AS fikk sitt første «Odd Lundberg»-nybygg i 1956, et notfartøy på 98 fot.
Selskapet solgte i 2015 sitt nybygg fra 2000 til et russisk rederi i Kamtchatka.
Odd Lundberg startet i 1918 da Søren Lundberg kjøpte hans første fiskebåt «Harpun».
Selskapet spesialiserer seg på industrifiske av pelagisk fisk.
Komfort for mannskapet
Ifølge en pressemelding fra Karstensen Skibsværft har byggingen av tråleren vært et nært samarbeid mellom rederiet og verftet. Sikkerhet og velvære for mannskapet er blitt vektlagt i produksjonen. Hele lastedekket er blitt gjort vanntett med vanntette skipssider. Fribordet økes også med tre meter som gjør båten sikrere for besetningen. Vinsjer, nothaleren og fiskepumpen er fremtidssikret og elektrisk drevet.
Eget design
Den nye tråleren er nesten 70 meter lang og vil komme med mer utstyr enn selskapets aktive trålbåt. I likhet med båter Karstensen Skibsværft har bygget for andre internasjonale aktører, er Odd Lundberg av verftets eget design. Båten er en kombinasjonsbåt og vil kunne effektivisere drift ved å veksle mellom not- og trålfiske fortløpende.
Båtens motoranlegg kommer til å bestå av en hovedmotor på 3600 kW med 2-speeds gir- og propellanleggl.
Ekstra motorkraft
Mats Lundberg legger også til at båtens hovedmotor er optimalisert i forhold til skipets driftsprofil, og vil inkludere muligheten til å seile med variabelt turtall og «PTI/Boost». Med denne funksjonen kan båten kjøre hjelpemotorene inn på giret og få ekstra kraft i situasjoner der dette skulle bli nødvendig. Rederiet har også valgt «Ventus» hylseovervåkingssystem for ekstra fokus på å oppdage slitasje på et tidligere stadie og hindre marine utslipp. Odd Lundberg vil leveres til familiebedriften i juni 2019.
(Vilkår)