Fiskeriutsendingen var med på videolink direkte fra Madrid under torsdagens webinar Sjømatpulsen, som ble arrangert av Fiskeribladet og IntraFish.

– 20–25 prosent av måltidene her spises ute på restaurant. Det er høyt i seg selv, men sjømaten spises i enda større grad ute. Halvparten av laksemåltidene spises utenfor hjemmet, sa Stabell.

Spania er et av landene i Europa som har vært hardest rammet av korona, men flere ukers portforbud.

Fiskeribladet og IntraFish arrangerte torsdag 28. mai webinaret Sjømatpulsen. Øverst f.v.: Øystein Hage, Bjørn-Erik Stabell, Finn Arne Egeness og Camilla Aadland. Foto: Skjermdump

– Naboen min leide ut hunden for 10 euro, for dem som hadde hund fikk gå ut og lufte den, fortalte Stabell.

Nå er livet blitt litt mer normalisert, og Stabell får blant annet sykle igjen – noe han gjør ikledd «laksetrøyen».

Kona filmet på kjøkkenet

Nedstengningen av landet førte til at Sjømatrådet måtte «hive seg rundt» og endre markedsføringen sin. Fisken som tidligere i stor grad ble spist ute, måtte de nå få til et marked for i butikkene og hjemme. Dermed måtte flere lære å tilberede den.

Men nedstengningen gjorde det vanskelig å få spilt inn nye reklamefilmer. Dermed gikk de for lavbudsjett-alternativet.

– Vi måtte få kona til vår sjømatambassadør til å filme hjemme på kjøkkenet for å lage filmer for sosiale medier. Den som er blitt sett mest, er blitt sett over en halv millioner ganger.

Øystein Hage, som er publisher for Fiskeribladet og IntraFish, ledet seansen. Ekspertene som var i tillegg til Bjørn-Erik Stabell analytiker Finn Arne Egeness i Nordea.

Under kan du se hele seansen, som varer cirka 45 minutter. Det er planlagt ytterligere to seminarer i løpet av sommeren. Det neste er 19. juni, her er mer informasjon.