Fra januar 2018 kan GIEK gi garanti for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge. Den nye ordningen ble vedtatt av Stortinget i desember 2017 og omfatter finansiering av blant annet fiskebåter, ferjer, brønnbåter, hurtigbåter og nærskipsfartsfartøy.

- Vi håper den nye skipsgarantiordningen kan være med på å sikre flere kontrakter til verft i Norge, og at den vil bety mye for norske redere, verft og deres underleverandører, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Garantien avlaster risiko på lån fra bank eller annen finansinstitusjon, og sikrer tilbakebetaling av lån fra kjøper.

Eksportkreditt Norge forventes å kunne tilby lån under den nye ordningen i løpet av første halvår i år.

- GIEK har lang erfaring med finansiering av ulike skip som eksporteres fra verft i Norge eller brukes internasjonalt, men GIEK kan nå også finansiere skip og fartøy som skal brukes innenriks i Norge, sier Wenche Nistad, administrerende direktør i GIEK.

Ordningen for finansiering av skip til bruk i Norge, baserer seg på de samme vilkårene som annen skipsfinansiering i GIEK.

- Jeg er glad for at vi har fått dette på plass. Denne ordningen vil kunne bety mye for aktørene i fiskerinæringen, sier fiskeriminister Per Sandberg.

Oppdraget med å forvalte den nye ordningen ble formelt gitt GIEK i dag 10. januar via tildelingsbrevet for 2018. Den nye ordningen, som har en garantiramme på 10 milliarder kroner, er i første omgang treårig. Den vil så bli evaluert.

Generelle vilkår:

  • Minimum kontantandel på 20 prosent.
  • Maksimal grense for belåning er 80% av kontrakten.
  • GIEKs garanti dekker inntil 75 % av lånebeløpet.
  • Dersom andre offentlige virksomheter som f.eks. Innovasjon Norge også medvirker i lånefinansiering, skal den samlede offentlige risikoandelen ikke overstige 75 % av lånebeløpet.
  • Maksimal løpetid på GIEKs garanti er 12 år med lineær nedtrapping.