Oppsvinget i flåten kommer etter en nedgang i både 2017 og 2018, går det frem av tall fra Fiskeridirektoratets lønnsomhetsundersøkelse for fiskeflåten.

Driftsinntekten øker og fiskeflåten leverer et godt resultat, viser direktoratets gjennomgang.

Driftsmarginen opp

Undersøkelsen viser en økning i inflasjonsjusterte driftsinntekter fra 20,0 milliarder i 2018 til 21,0 milliarder i 2019. Dette er en økning på 1 milliard fra 2018 til 2019.

Totale driftskostnader for flåten var på 16,6 milliarder kroner, noe som ga fiskeflåten et driftsresultat på 4,4 milliarder kroner i fjor, en inflasjonsjustert økning på litt mindre enn 700 millioner fra 2018.

I tillegg til et økt driftsresultat gikk driftsmarginen opp med 2,4 prosentpoeng til 21,1 prosent. Driftsmarginen i 2019 var sammen med 2011 og 2016 den høyeste som er målt, viser direktoratet til. Totalkapitalrentabiliteten økte også i 2019 og var 7,9 prosent.

Utvikling i driftsmargin (grønn linje) og driftsinntekter (oransje linje) for den totale fiskeflåten fra 2000-2019. Foto: Skjermdump fra Fiskeridirektoratet

Positiv utvikling i kystflåten

Fiskeridirektoratets tall viser at kystfiskefartøyene hadde en positiv utvikling i lønnsomheten i 2019 sammenlignet med 2018. Samlet hadde de økning i driftsmargin fra 12,1 til 17,1 prosent.

Den største økningen innenfor kystflåten hadde gruppen konvensjonelle kystfiskefartøy. Disse hadde den samme økningen i driftsmargin som kystflåten samlet og var også på samme nivå.

De to andre gruppene, kystreketrålere og kystnotfartøy, hadde henholdsvis en økning i driftsmargin fra 3,8 prosent til 7,1 prosent og fra 15,4 prosent til 20,3 prosent. Økningen i driftsmargin for de tre kystfiskegruppene skyldtes større økning i driftsinntekter enn driftskostnader, viser direktoratet til.

Selv om hovedgruppene innenfor kystflåten viser positiv utvikling i lønnsomheten, er det variasjon i lønnsomhet mellom fartøygruppene innen de enkelte hovedgruppene.

Grafen viser utvikling i driftsmargin for konvensjonelle kystfiskefartøy 2010-2019. Den oransje linjen viser utviklingen for konvensjonelle havfiskefartøy, den blå kystreketrålere og utviklingen for kystnotfartøy den grønne stiplede linjen. Foto: Skjermdump fra Fiskeridirektoratet

Bra år for havfiskeflåten

Havfiskeflåten gjorde det også bra i 2019. Det var de konvensjonelle havfiskefartøyene som hadde størst økning i driftsmarginen. Pelagiske trålere og torsketrålene hadde også en økning i lønnsomheten. Ringnotsnurperne var den eneste fartøygruppen innenfor havfiskeflåten som hadde nedgang i driftsmargin, og hadde i 2019 en lavere driftsmargin enn pelagiske trålere.