Selskapet, som leverer elektrotjenester, er blitt tildelt kontrakt fra Vaagland Båtbyggeri på leveranse og installasjon av hybrid fremdriftssystem til Norges største linebåt «Geir».

- Det er en omfattende installasjon med fokus på energieffektivisering, driftsøkonomi og sikkerhet, sier Martin Skåravik, avdelingsleder for Power Systems i ACEL i en pressemelding.

I tillegg skal selskapet levere komplett elektroinstallasjon, utstyrsleveranse og engineering av den nye «MS Geir». Fiskebåten leveres i desember 2019 fra Vaagland Båtbyggeri.

Optimar skal

Nye Geir måler 63 x 13,5m og er av typen Skipsteknisk design «ST-156 XL». Den vil utstyres med A-CELL Propulsion fra ACEL, med en batteripakke på 270 kWh fra Corvus Energy. Et slikt batterisystem vil gi store kostnadsbesparelser og større fleksibilitet i skipets operasjon, ifølge meldingen.

Rederiet er H.P. Holmeset og de har valgt mye norsk teknologi om bord. Ålesundsselskapet Skipsteknisk AS står bak designet.

ACEL tror det vil komme flere båter med hybrid fremdrift fremover. 

- Vi merker stor interesse fra både redere og verft. Alle er enige om at dette er fremtiden, og det skal være god økonomi i å være klimavennlig, sier Per-Gunnar Fiskerstrand, salgssjef hos ACEL.