«Steinar Olaisen» ligger nå til kai hos Aas Mek. i Vestnes, Møre og Romsdal, men vil snart starte sin seilas hjem til Lovund for dåpsseremonien lørdag 8. juli.

zoom
Odd Strøm, daglig leder i Nova Sea.

 Familieselskapet går en lys fremtid i møte etter en hel årrekke med inntektsøkning. I fjor var overskuddet på mer enn en milliard kroner grunnet økte laksepriser.Strøm er forsiktig med å spå fremtiden, men er optimistisk. 

– Vi kommer nok til å trenge større produksjonskapasitet i fremtiden, og vil da igjen satse innen vårt eget selskap. Det er viktig å være selvforsynt, sier daglig leder i Nova Sea, Odd Strøm.

– Før var knapphet på penger et hinder for oss. Vi er i vekst og da trenger vi naturligvis høyere kapasitet, både med tanke på produksjonsmengden, avlusing og biosikkerhet. Vi har også kompetansen innad i selskapet til å drive en slik båt og avlusing uten andre selskaper. Da er det bedre for oss å eie i stedet for å leie, legger Strøm til.

Det var ikke tvil om at vi måtte døpe båten etter Steinar Olaisen. Det var helt klart det mest naturlige.

Odd Strøm, daglig leder i Nova Sea.

800 søkere

Den nye brønnbåten er oppkalt etter gründeren bak Nova Sea, Steinar Olaisen. Han stiftet fiskeribedriften i 1985. Beslutningen om å navngi selskapets første brønnbåt etter ham var åpenbar, ifølge Strøm. 

– Det var ikke tvil om at vi måtte døpe båten etter Steinar Olaisen. Det var helt klart det mest naturlige, sier Strøm.

I august i fjor utlyste selskapet ni stillinger som mannskap ombord Steinar Olaisen. Ifølge Strøm var det omtrent 800 som søkte på stillingene. Steinar Olaisen vil bli bemannet av syv personer i drift, seks tekniske arbeidere og en lærling.

"."="">zoom"."=""/>
Inne i "Steinar Olaisen".

Flere brønnbåter

I 2017 vil det leveres totalt 9 brønnbåter til norske rederier, og tre til er planlagt for begynnelsen av neste år. Byggekostnadene for båtene ligger på omtrent 3,7 milliarder kroner.

- Antallet brønnbåter i Norge 2013 er beregnet å doble seg innen 2019. Grunnen til den økte etterspørselen er at de moderne brønnbåtene kommer med utstyr og teknologi som gir oppdrettere bedre kapasitet, sier styreleder i Brønnbåteiernes Forening, Glen Bradley.

Han påpeker at avlusningsanlegg på sjøen er praktisk på grunn av strengere krav i fremtiden.

- Sortering av fisk er også en tjeneste brønnbåter tilbyr som gir oppdrettere mer verdi for pengene, sier Bradley.

Totalt skal det leveres 12 båter i 2017 og til begynnelsen av 2018. Ni av disse brønnbåtene går til fire selskaper; Sølvtrans, Frøy Rederi, Rostein (Harøy) og Norsk Fisketransport. 

"."="">zoom"."=""/>
Inne i "Steinar Olaisen".

 De store blir større

Brønnbåtene som leveres i 2017 er også merkbart større enn i fjor. Av fjorårets åtte båter var fem av dem under 3000 kubikk. Blant årets 9 nybygg er det bare én som er under 3000-klassen. Variasjonen er også stor i aktørene som kjøpte brønnbåter de siste tre årene. Mindre rederier kjøpte sine egne fartøy for å effektivisere driften deres. Nå også Nova Sea. 

- De største selskapene blir større. Det har med kompetansebehovet å gjøre, det trengs for å drive en brønnbåt profesjonelt, legger Bradley til.

Steinar Olaisen

«Steinar Olaisen» ble produsert av Aas Mek. og er deres nye modell Aas 3602 ST.

Båten er 80 meter lang og rommer 3600 kubikk.

Scana Propulsion og Aas Mek. har inngått en kontrakt om leveranse av gir, propellanlegg og kontrollsystem.

Båten har lastekapasitet på 540 tonn med laks.

Skipets skrog ble laget i Romania. Det tok 12 måneder å ferdigstille.

Nova Sea ble etablert i 1985 på Naustholmen, Lovund.

Ny modell

Steinar Olaisen ble produsert av Aas Mek. og er deres nye modell Aas 3602 ST som ble produsert for første gang i 2015. Båten er 80 meter lang og rommer 3600 kubikk. Det tilsvarer en lastekapasitet på 540 tonn med laks. Båtens skrog ble produsert i Romania, mens resten av produksjonen og utrustningen foregikk på Aas verftet i Vestnes, Møre og Romsdal. 

Automatisert

Båtens lastesystem inkluderer avsiling for sjøvann og ferskvann for senere ferskvannsbading til avlusing og AGD-behandling av laksen, ifølge Aas. 

Denne nye 3602 ST-modellen inkluderer både oksygen- og ozonanlegg, H2O2 innblandingssystem, filtre for luseoppsamling, luftsystem for avgassing av vann for transport.

Den nye brønnbåten er designet for å være automatisert i størst mulig grad. Aas sitt nyeste vaske- og desinfiseringssystem «Well Wash» er et godt eksempel på dette. Systemet er syklisk og desinfiserer lasterom, sirkulasjonsrør, luftekasser samt laste og lose systemet. Modellen er et produkt av Aas Mek. sin lange erfaring med arbeid og produksjon av denne båttypen. 

Scana Propulsion og Aas Mek. har inngått en kontrakt om leveranse av gir, propellanlegg og kontrollsystem til Nova Sea. Dette er Aas-verftets femte båt som leveres med Scana Propulsion gir og propellanlegg. 

På hjemmebane

Steinar Olaisen døpes den 8. juli på Lovund.

-Arrangementet vil være åpent for alle som ønsker å komme til havnen for å se Nova Seas                nye brønnbåt bli døpt. Det blir nok mye liv og aktivitet, sier Strøm. 

Dåpen vil deretter feires med en middag for Nova Sea og inviterte fra andre selskaper og media.