Første regulære nummer av det som den gang var en faksavis, kom ut i 1996.

– Flere prosjekter er på gang for ytterligere satsing på intrafish.no, sier Øystein Hage. Bergenseren er ansvarlig redaktør for IntraFish, Fiskeribladet og Tekfisk, som alle har hovedredaksjon i Bergen.

Det har lenge vært et arbeid på gang for å endre IntraFishs redaksjonelle profil og abonnementsstruktur.

– IntraFish skal bli viktigere og tydeligere, og stadig mer relevant, ikke bare for bransjen, men også for mange flere utenfor næringa slik at de får øynene opp for alt det fantastiske som skjer. Vi skal sette dagsorden i samfunnsdebatten; vi skal bli en tydeligere meningsstemme, ta standpunkter som kan skape debatt, lover Hage.

Nytt sjømatkonsern i konsernet

I løpet av de siste to årene har det vært jobbet med strategi, og visjonen er å bli Norges største, mest relevante og synlige leverandør av journalistikk og innhold om sjømatnæringen.​

Ansvarlig redaktør Øystein Hage i IntraFish og Fiskeribladet. Foto: Anders Furuset

– Vi skal bygge opp et norsk mediehus for sjømat der intrafish.no skal knyttes nærmere opp til Fiskeribladet. Arbeidstittel på det nye konsernet er NHST Sjømat, sier Hage.

Eierkonsernet er NHST Media Group der flaggskipet heter Dagens Næringsliv.

Dobling av forrige rekord

Nyhetsredaktør i NHST Sjømat siden januar i fjor er bergenseren Camilla Aadland.

Hun begynte i Fiskeribladet i 2017 for å bygge opp et nytt nettsted for forskning og teknologi. Tekfisk så dagens lys et halvt år seinere, i april 2018.

– IntraFish har lagt bak seg et utrolig godt år med dobling av lesertall fra året før, som også var et rekordår, sier Aadland.

IntraFish slo flere rekorder i 2020. Enkelte måneder ble lesertallet tredoblet.

Nyhetsredaktør Camilla Aadland. Foto: Ketil Svendsen

– Vi har også satset sterkere på å skrive for mobil, og ikke bare for nett, siden man må levere der folk flest nå leser nyheter, sier hun.

Redaksjonen er styrket med egen frontsjef pluss delt nyhetsredaktør. I redaksjonen sitter fire journalister. Tre av seks er kvinner.

Fra mars blir det ansatt en ny journalist.

Mer ungdom og kvinner

– I løpet av fjoråret innledet vi et tettere samarbeid med Dagens Næringsliv slik at artiklene våre kan leses av folk som ikke kjenner laksenæringa fra før. Havbruk blir stadig viktigere for Norge, sier hun.

Aadland legger vekt på at IntraFish nå dekker bredden i bransjen på en helt annen måte enn tidligere.

– Vi skriver om tema for dem som er på mærkanten, de som er på land og de som er på kontorer. Vi har en langt høyere andel kvinner i artiklene våre, og mange flere unge mennesker, sier hun.