I 2019 eksporterte Norge torskefisk for til sammen 14,4 milliarder kroner. Det var verdirekord, og en økning på 1,1 milliarder kroner fra året før. Kampen om å vinne kundene ute i markedet hardner imidlertid til fremover, melder Sjømatrådet.

Toppnotering

Tidligere i oktober kunne Sjømatråd melde om toppnotering for sjømateksporten så langt år. Norge har eksportert sjømat for 76,7 milliarder kroner i denne perioden - det er en verdivekst på en prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

For fersk torsk har eksporten dalt. I årets ni første måneder eksporterte Norge 41.800 tonn fersk torsk til en verdi av 1,9 milliarder kroner i årets ni første måneder. Det er en nedgang i volum på 6 prosent.

Verdien falt med 44 millioner kroner, eller 2 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Men for fryst torsk har det vært en verdivekst. Norge eksporterte 53.100 tonn fryst torsk til en verdi av 2,4 milliarder kroner i årets ni første måneder. Volumet er på samme nivå som i fjor.

Verdien økte med 153 millioner kroner, eller 7 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Les også:

Viktig arena

Når Norges Sjømatråds heldigitale torskefiskkonferanse starter i morgen vil et krevende år for norsk torsk, sei og hyse være temaet som blir belyst.

– Torskefiskkonferansen er kanskje den viktigste arenaen for hvitfisknæringen, så det er store sko som skal fylles når vi tar konferansen over fra en fysisk til en digital arena. Selv om formatet denne gang er annerledes, er det likevel ikke vanskelig å finne aktuelle temaer. I 2021 står hvitfisknæringen foran mange utfordringer, sier Renate Larsen.

Renate Larsen Foto: CF Wesenberg

Les også:

Utfordringer

Tirsdag 20. oktober klokken 09.00 klippes den digitale snoren på #Torskefisk2020, og i løpet av de neste dagene skal en rekke temaer under lupen. Målet er å kunne svare på det overordnede spørsmålet: Hvordan kan Norge vinne i et utfordrende torskemarked?

I løpet av tre dager blir det tre seanser som alle starter klokken 09.00 og varer i en time.

– Vi justerer konseptet og spisser det slik at det skal treffe best mulig i en digital utforming. Innfallsvinklene er forskjellige, men endringene og utfordringene som vi står overfor i torskemarkedet i 2021 er den røde tråden alle dagene. Ved hjelp av svært kompetente fagfolk skal vi presentere relevant kunnskap og peke på utfordringer, muligheter og forbrukertrender i markedet, sier prosjektleder Tove Sleipnes i Norges sjømatråd.

Kommunikasjon- og samfunnskontakt Tove Sleipnes i Norges sjømatråd Foto: Anders Furuset

Makroøkonomi

En av ekspertene som skal dele sin kompetanse, er valutamegler Tina Williams Norden fra Sparebanken Nord-Norge. Hun vil se på de makroøkonomiske utsiktene for næringen, mens Sjømatrådets analytiker på markedsadgang, Silje Gjerp Solstad, og seniorforsker Arne Melchior fra Nupi løfter frem relevante utfordringer rundt rammebetingelsene for norsk torskefisk i 2021.

– Den store elefanten i rommet er hvilke markedsmessige konsekvenser det blir dersom norsk torsk mister sin MSC-sertifisering i 2021. Dette er noe hele næringen er opptatt av og som naturlig nok kommer til å bli viet mye oppmerksomhet. Miljørådgiver Tor Bjørklund Larsen i Norges Fiskarlag skal gi oss en statusrapport på MSC, og vi ser på om et eventuelt bortfall av MSC-sertifiseringen for norsk torskefisk vil endre innkjøpsviljen i handelsleddet, sier Sleipnes.

Les også:

Hvordan finne kundene?

Dagen etter, onsdag 21. oktober klokken 09.00, er handel og distribusjon temaet. Hvordan skal den norske torsken og kundene finne hverandre i den nye koronahverdagen?

– Koronakrisen har endret det internasjonale samfunnet på mange plan og gitt både tapte og nye muligheter innenfor distribusjon. I 2021 ser vi i tillegg at konkurransen fra andre torskemarkeder er skjerpet. Når forbrukerne sjeldnere går på butikken på grunn av restriksjonene rundt om i hele verden, vokser netthandelen og take-away-industrien kraftig. Målet vårt er å belyse endringene og se på hvordan vi nå finne kundene våre, sier Tove Sleipnes.

Les også:

Trendforsker

På den siste dagen er det de viktigste forbrukertrendene i torskemarkedet som skal under lupen.

Her får vi blant annet høre tankene til Kolonialen.no om hva som skal til for at norsk sjømat kan bli en netthandel-vinner.

– Forbrukeradferden har definitivt endret seg i 2020, og noen av disse forandringene kommer sannsynligvis til å ha en vedvarende effekt. Til å belyse dette temaet, har vi invitert trendforsker Loise Byg Kongsholm som eier Pej-gruppen, Skandinavias største trendbyrå. Hun vil gi oss et unikt innblikk i hvordan forskerne ser på adferd, trender, matvaner og forbruk i koronakrisen, sier Tove Sleipnes.

Les også:

Sjømat-samarbeid

I tillegg vil forretningsutvikler Jan B. Jenssen i Bamas Køltzow snakke om hvordan «torsken» må tilpasse seg en ny hverdag i storhusholdningen.

– Vi får også med oss daglig leder Gunvor Collier i Sjøfrisk Norge as. Det er Rema 1000s egen leverandør av fisk og sjømat og er opprettet gjennom et samarbeid med Insula. Sjøfrisk er et rent salgsselskap som kun selger til Rema 1000 i Norge, og jeg er spent på å høre hvilke erfaringer de har gjort seg med dette samarbeidet, sier Tove Sleipnes.

Hun viser til at det er koronautbruddet som gjør at den tradisjonelle Torskefiskkonferansen ikke kan gjennomføres som tidligere. Istedenfor en fysisk tilstedeværelse, endres konseptet og tas ut digitalt 20.- 21. og 22. oktober, fra klokken 09.00-10.00 hver dag.

Les også: