Klokken 16.56 onsdag fikk Hovedredningssentralen i Sør-Norge melding om en båtbrann ved Røvær utenfor Haugesund.

Mannskapet på seks kom seg om bord i redningsflåte og ble etter hvert reddet om bord i to andre fartøy. NRK melder at tråler/snurrevadbåten «Astrid Sofie» sto i full fyr da mannskapet valgte å gi opp båten. 

Et helikopter var fremme ved havaristen like etter klokken 17.30. Flere andre fartøy i området bisto også i redningsarbeidet. 

Kjempet i timevis

KV «Sortland» bisto med slukking av båten. Det blåste full storm i området, noe som gjorde arbeidet veldig krevende.

– Vi fikk mayday-meldingen klokken 16.50 og gikk i full fart mot havaristen. Vi lå da to timer unna, forteller skipssjef om bord på KV «Sortland», Bjørn Amundsen til Fiskeribladet.

– Vi raste med full fart gjennom Karmsundet og opp Sletta mens vi forberedte oss på en brannsituasjon. Vi planla å ta båten under slep, men for å tørre det måtte vi først få kontroll på brannen, ettersom vi må klatre om bord for å få satt slep på den. Da vi kom frem så vi flammene i mørket, og da vi nærmet oss så vi mer og mer flammer, forteller Amundsen.

– Meget krevende forhold

Skipssjefen forteller at da de ankom havaristen var styrhuset godt overtent, samt at det brant litt på dekk.

– Vi startet slukkearbeid med en gang, rigget oss med slanget på dekk og bakket oss oppunder havaristen. Vi sprøytet først skum over havaristen og satt i gang en stor vannkanon som vi har, der vannet blir knust i lufta og faller ned som damp. Det er en effektiv slukkemetode. 

Men vannet datt ikke ned på havaristen, det forsvant sideveis ettersom det blåste full storm i området.

– Det var meget krevende forhold og det ble bare verre. Bølgene ble større og vi kjempet og kjempet. Vi klarte ikke å få kontroll på brannen, forteller Amundsen.

Etter hvert dabbet brannen litt av, for så å blusse opp igjen.

Plutselig så vi at brannen var slukket, men da var båten også borte

Skipssjef Bjørn Amundsen på KV «Sortland»

FULL STORM: Kystvakten melder at det var full storm i området onsdag kveld, noe som gjorde slukningsarbeidet krevende. Foto: Kystvakten

Plutselig var båten borte

– Vi drev med brannbekjempelse helt til den til slutt sank. Men vi pøste ikke på så mye vann at det var det som gjorde at den sank. Vi kjørte på med en slik effekt at vi fikk kjølt den ned hele tiden. Plutselig så vi at brannen var slukket, men da var båten også borte.

Skipssjefen sier han aldri har opplevd en brann som dette på et fartøy.

– Jeg har vært med på flere branner, men aldri en brann som dette der det var full overtenning. Det er veldig vanskelig å bekjempe. Da brenner stålet og alt slik at det brennes hull i båten og den synker.

Debrief med mannskapet

Amundsen oppfatter ikke at brannen startet i maskinrommet, men i et dekk lenger oppe.

Da KV «Sortland» ankom havaristen i 19-tiden onsdag var mannskapet allerede berget av sivile fartøy som var i nærheten.

– Det vi planlegger nå er å dra ned til Haugesund og hente mannskapet om bord, og fortelle dem om hva vi har gjort, ta en debrief.

– De må være ganske oppskjørtet etter hendelsen?

– Ja, det vil jeg tro, det var en veldig dramatisk situasjon vil jeg si.

– Kunne båten blitt berget hadde det ikke vært for uværet?

– Jeg tror vi kunne gjort en bedre brannbekjempelse hvis vi hadde hatt fint vær og hvis vi kunne vært der tidligere. Været var av stor betydning for at det gikk slik det gikk, sier Amundsen.

Klokken 23.46 gikk båten ned. Den befant seg da 59 grader og 38,8 minutter nord, 0,04 grader og 55,1 minutter øst.

To år gammel båt

Tråleren/snurrevadbåten «Astrid Sofie» eies av rederiet BK Fisk i Lindesnes. Bjørn Kjellby er største aksjonær i rederiet BK Fisk AS med 51,02 eierandel gjennom holdingselskapet BwK Holding AS. Birkeland Gruppen AS og Sidonia Holding AS sitter med 24,49 prosent eierskap hver i BK Fisk.

BK Fisk kjøpte båten fra Danmark i vår. Båten som tidligere seilte under navnet «Stefanie», ble registrert på BK Fisk i juni 2018.

Båten ble opprinnelig levert av Kynde & Toft AS i Thyborøn til den danske rederen Henning Kjeldsen i desember 2016.

GIKK NED: Onsdag kveld gikk tråleren/snurrevadbåten «Astrid Sofie» ned etter at det begynte å brenne om bord. Foto: Privat

«Astrid Sofie» er rigget for både snurrevad og dobbelttrål og har både trål- og konvensjonelle kvoter.

Da Fiskeribladet snakket med Kjellby i mai fortalte han at de skulle satse på blandingsfiskeri i Nordsjøen med «Astrid Sofie». Rederiets andre båt, snurrevadbåten «Astrid Emilie», har kvoter på torsk i sør og i nord, sei og reker i sør, samt sei og hyse i nord.

Fiskeribladet har ikke lyktes å få tak i rederiet for kommentar.