Fiskeindustrien får trøbbel når Hurtigruten har kuttet ut de aller fleste avgangene. Det skriver NRK.

– I verste fall kan prima fisk ende som dyrefôr hvis transporten blir forsinket, sier Frank Arne Hansen, som er daglig leder for Lerøy Norway Seafoods i Berlevåg.

Han mener at penger som Hurtigruten får i støtte må brukes på andre tiltak langs kysten.

Vogntog ikke nok

Selv må han sende fisken med vogntog etter at Hurtigruten reduserte sine avganger etter koronautbruddet.

For Lerøy i Berlevåg er det ikke mulig å fylle et vogntog med 20 tonn fisk hver dag. Det betyr enten skyhøye utgifter, halvfulle trailere eller sjeldnere avganger.

Sjeldnere avganger får konsekvenser for kvaliteten. Hansen sier det er vanskelig eller umulig å regne ut nøyaktig hvor stort tapet blir.

Samferdselsministeren: – Skal følge med

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har tidligere uttalt at det ikke er marked for full drift av hurtigruta.

I en epost til NRK skriver han at han forstår fortvilelsen til kystsamfunnene, og at han skulle ønske at det var mulig å opprettholde normal drift - men at koronapandemien får konsekvenser for samferdselssektoren.

Han lover å følge med på utviklingen i saken.

– Nå betaler jo myndighetene en del tilskudd for at hurtigruta skal gå. Da er det veldig uforståelig at de plutselig kan kutte ut. Kanskje myndighetene kan ta tilskuddene tilbake og bruke dem på andre alternativer som er mer nyttig for oss på Finnmarkskysten, avslutter Hansen.